SEO vs SEA

SEO vs SEA

Als je een website hebt, wil je hier graag zo veel mogelijk bezoekers op krijgen. Je wilt zo veel mogelijk klanten en zo veel mogelijk verkopen realiseren. Het is dan ook belangrijk dat je goed gevonden wordt en dat is meestal nog het moeilijkste punt na de bouw van een website. Veel bedrijven weten niet hoe ze hieraan moeten beginnen. Dit is wanneer wij nog eens in beeld kunnen komen. Bij Flux Webdesign kan je niet enkel terecht voor het bouwen van een website, maar ook om je website hoger te laten verschijnen in Google.

Om dit te realiseren, kunnen we 2 technieken gebruiken: SEO en SEA. In dit blogbericht gaan we hier verder op in en zullen we laten zien hoe jij best kan beslissen met welke van de 2 jij jouw bedrijf meer in de kijker wilt zetten.

Wat is het verschil

Eerst en vooral moet je goed weten wat het verschil is tussen SEO en SEA. SEO staat voor Search Engine Optimization. Dit wilt dus zeggen dat je je website zo goed mogelijk optimaliseert voor de zoekmachines. Als de zoekmachines je website goed kunnen beoordelen, zal je dus op deze manier hoger in Google verschijnen.

SEA staat dan weer voor Search Engine Advertising. Dit is, zoals de naam al zegt, adverteren in de zoekmachines. Met behulp van Google Adwords kan je er dus voor zorgen dat je website boven de gewone zoekresultaten verschijnt door middel van een advertentie. Hier hangen natuurlijk wel een paar als’en aan vast. Je zal boven de zoekresultaten van de eerste pagina verschijnen als je een goede advertentie hebt en als je een goed bod uitbrengt. Er zijn ook maar 3 plaatsen helemaal bovenaan de eerste pagina dus het is niet omdat je geld uitgeeft, dat je zomaar even bovenaan op plaats 1 in Google zal verschijnen.

SEA

Nu je in grote lijnen weet wat SEA en SEO zijn, is het nog de vraag wanneer je wat best kan gebruiken. Dit hangt natuurlijk van bedrijf tot bedrijf en van markt tot markt af.

SEA kan je best gebruiken als je snel hoger wilt verschijnen in Google met je product. Als mensen op zoek zijn naar een bepaald product, zijn ze sneller geneigd om bovenaan de pagina ergens op te klikken en niet veel verder gaan doorzoeken. Het is dan dus belangrijk dat jouw website bovenaan staat. Je kan via SEA ook op verschillende manieren adverteren. De bekendste is in het zoeknetwerk bovenaan de Google resultaatpagina’s.

Je kan ook met Google Shopping adverteren en zo je product bovenaan tentoonstellen. Mensen kunnen dan op je product klikken en op deze manier naar de productpagina op je website gaan.

Een 3e manier is in het display netwerk. Via deze weg kan je op andere websites die samenwerken met Google een banner plaatsen waar je jouw product of dienst promoot. Een voorbeeld hiervan is de website van HLN maar in totaal zijn er meer dan 2 miljoen websites waar je deze advertenties tegen kan komen.

Het is natuurlijk ook belangrijk dat je weet hoeveel je kan uitgeven om nog winstgevend te zijn. Je kan wel honderden euro’s per maand aan advertenties uitgeven, als je er uiteindelijk geen geld mee verdient, is het niet erg succesvol. Daarom moet je onderzoeken wat je winstmarge is en hoeveel je hiervan wilt uitgeven aan advertenties. Eens je dit weet, kan je bekijken of advertenties interessant zouden zijn of je toch beter een andere manier zoals SEO gebruikt om meer bezoekers naar je website te halen.

Voor- en nadelen van SEA

Hier kan je een kleine oplijsting vinden van enkele voordelen en nadelen van SEA.

Voordelen

  • Gegarandeerd bovenaan een pagina (mits goede advertenties)
  • Je kan extensies toevoegen zodat gebruikers meteen op de juiste pagina terecht kunnen komen (gebruiksgemak)
  • Je investeert zoveel als je zelf wilt

Nadelen

  • Het is betalend
  • Niet zeker dat je bovenaan de eerste pagina komt
  • Als je tegen veel concurrentie moet opboksen, zal de prijs omhoog gaan

SEO

SEO is iets dat veel meer tijd in beslag neemt om resultaat te boeken. Met Search Engine Optimization probeer je via de rankingfactoren van Google hoger te verschijnen in de organische zoekresultaten. Dit kan je enkel doen door te proberen om aan alle criteria van Google te voldoen. Deze factoren veranderen ook steeds dus als je je met SEO bezighoudt, is het dus belangrijk om altijd up to date te blijven.

Als je dit gebruikt, ga je dus niet opeens na 2 dagen grote resultaten zien. Je kan enkel alles optimaliseren voor Google en afwachten wat zij ermee doen. Wat je wel kan doen, is regelmatig updates doen. Updates kan je bijvoorbeeld zien als blogs schrijven. Je kan zo één keer per week een blogbericht schrijven om telkens iets nieuws op je website te hebben. Blogberichten schrijven is niet enkel goed voor Google omdat je steeds veranderingen aanbrengt, maar ook voor bezoekers van je website. Je kan op deze manier je expertise laten zien en tonen hoe goed jij bent in je vak. Als je laat zien dat je er iets van kent, zullen je bezoekers ook meer vertrouwen hebben in de diensten die jij aanbiedt.

Het grote voordeel van SEO is dat dit van lange duur is. SEA telt alleen zolang je ervoor betaalt. Eens je dit niet meer doet, zal je ook niet meer bovenaan staan. Bij SEO is dit iets heel anders. Als je je website hebt geoptimaliseerd en je eenmaal hoog begint te scoren, zal je voor een langere tijd bovenaan blijven staan. Als je dit wat onderhoudt, kan je hier dus veel klanten mee scoren omdat je goed in het zicht blijft staan. Het is wel belangrijk dat je dit goed doet en niet laat slabakken want er zijn altijd kapers op de kust om jouw hoge plekje over te nemen.

Voor- en nadelen van SEO

Hier kan je een kleine oplijsting vinden van de voordelen en nadelen van SEO.

Voordelen

  • Er zijn geen kosten aan verbonden om in Google te verschijnen
  • Je haalt mensen met interesse naar je website, ze klikken niet op de eerste de beste link die bovenaan de pagina staat
  • Je domeinranking gaat omhoog door een goede SEO

Nadelen

  • Het heeft tijd nodig
  • Er is veel concurrentie en maar weinig plaatsen op een eerste pagina
  • Je moet steeds blijven updaten om een goede plek te behouden

Wat moet je nu gebruiken?

Wat je nu uiteindelijk het beste kan gebruiken, is een moeilijke vraag. Het hangt af van bedrijf tot bedrijf en van dienst tot dienst. Als je als bedrijf snel het aantal bezoekers en verkopen van de website wilt proberen boosten, kan je voor SEA gaan. Als je langdurig hoger in Google wilt verschijnen maar hier even tijd over kan laten gaan, kan je dit via SEO doen.

Het is dus voor iedereen verschillend. Wij bij Flux Webdesign kunnen je hier wel bij van dienst zijn. Had je graag meer informatie gewenst? Contacteer ons dan vrijblijvend!

Meer informatie

Wilt u weten wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan snel contact met ons op.