SEO case study
SEO case study van een IT bedrijf
Ontdek onze aanpak voor de SEO strategie van een IT bedrijf in een competitieve sector.

De case
We hebben met succes een SEO strategie ontwikkeld voor een bedrijf in de IT-sector. Dit bedrijf bevindt zich in het hart van de provincie Antwerpen en wil zich onderscheiden van haar concurrentie en meer leads genereren doormiddel van Google. Hieronder volgt in het kort een uitleg van de aanpak die wij hebben toegepast. We bespreken ook de resultaten in detail. Deze zijn met een verdubbeling van het aantal gewone bezoekers en een verzesvoudiging van het aantal bezoekers via Google behoorlijk indrukwekkend.

Aanpak
Een goede SEO strategie is afhankelijk van veel verschillende factoren en daarmee niet zo eenvoudig op te zetten. Daarnaast is per bedrijf of sector een unieke aanpak vereist. Wij starten onze SEO aanpak steeds met een uitgebreid gesprek met onze klant:
- Wat zijn de verwachtingen
- Hoe loopt de bedrijfsvoering
- Wie zijn jullie klanten? hoe denken ze? Naar wat zijn ze op zoek?
Het is belangrijk om een efficiënte strategie te bepalen die ook past bij het bedrijf. Zo wil bijvoorbeeld niet iedere organisatie gebruik maken van Social Media of zijn er gevoelige onderwerpen die niet aan bod mogen komen.
De IT sector uit deze case is heel competitief in de regio Antwerpen. Als bedrijf opvallen is daarom zeker niet gemakkelijk en vergt dus een uitgebreide aanpak.
Om te starten hebben we een uitgebreid onderzoek gedaan naar de meest geschikte zoekwoorden. Zo is het belangrijk dat de website wordt geoptimaliseerd voor zoekwoorden die mensen effectief gebruiken in Google. Vervolgens hebben we de teksten, titels en afbeeldingen geoptimaliseerd in functie van onze research.
Nadien hebben we een ‘Content’ campagne opgestart. Enerzijds hebben we relevante nieuwsberichten geplaatst op de website, anderzijds hebben we meerdere artikels op verschillende Social Media kanalen geplaatst. De titels en woorden in deze artikels waren gerelateerd aan de zoekwoorden die in onze research bepaald waren.
Tenslotte zijn we op zoek gegaan naar enkele relevante websites om een link te leggen naar de website. Google kijkt namelijk ook naar het aantal relevante links naar een website. Hoe meer links van relevante websites, hoe beter.
Het resultaat
Als we het resultaat vergelijken met dezelfde periode één jaar geleden (zonder SEO inspanningen) dan kunnen we de volgende resultaten meten via Google Analytics:
- Aantal bezoekers is meer dan verdubbeld
- Aantal bezoekers dat via Google op de website komt is 6 keer zo hoog
- Aantal bezoekers dat op de contact pagina komt is 3,5 keer zo hoog.
- De positie van de website op allerlei relevante zoekwoorden is gestegen van een nietszeggende positie naar een top 3 of top 5 positie.
De SEO inspanning hebben gedurende een periode van 6 maanden een sterke stijging gekend. Nu heeft het bedrijf een hoge ranking voor de gekozen zoekwoorden en is het belangrijk om het harde werk te onderhouden zodat de ranking goed blijft.

De oranje lijn geeft weer hoeveel bezoekers er op de website kwamen voor de SEO inspanningen, de blauwe lijn geeft weer hoeveel bezoekers er zijn na 5 tot 6 maanden SEO inspanningen.

Dit dashboard geeft weer dat er meer dan dubbel zoveel bezoekers zijn in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Alle andere parameters zoals bezoektijd en bouncepercentage (mensen die onmiddellijk de website verlaten), zijn ook enorm positief geëvolueerd.