Leercentrum

Marketing is een kwestie van timing

Dit artikel lees je in ongeveer 3 minuten

Marketing

Outbound marketing wordt veel gebruikt in SEO campagnes en heeft bewezen dat het rendeert. Bij outbound marketing draait het allemaal om timing. Timing wordt vaak geassocieerd met frequentie, maar dat is zeker niet de bedoeling. De meerderheid van de afmeldingen van e-mail campagnes komt voort uit irritaties wegens het te vaak ontvangen van e-mails van één organisatie.  Probeer timing meer te zien als een soort cadans die gevolgd moet worden in het marketing proces. Een typisch verkoopproces bestaat uit verschillende telefoongesprekken (cold calling) en e-mail campagnes (cold e-mailing). Maar wat gebeurt er als we sociale media gaan toevoegen in dit marketing proces en zelfs in het verkoop proces? In sommige bedrijven komt het gebruik van sociale media al wat sterker naar voren. Zij maken gebruik van LinkedIn en Twitter om het eerste contact met de potentiële klant aan te kondigen. Zo is het in sommige bedrijven gebruikelijk om al eens het profiel van de contactpersoon te bekijken, zodat deze een notificatie ontvangt dat je het profiel bekeken hebt. Wanneer je dan het telefoongesprek aangaat zal deze persoon jouw naam al herkennen. Dit is een enorme troef bij het opstellen en uitvoeren van een goede outbound marketing strategie.

Een stap verder gaan

Toch gaat dit nog niet ver genoeg. Er bestaan een aantal tools die op een goed gestructureerde manier helpen om sociale media te integreren in het verkoop- en marketingproces. Bij cold e-mailing spreken we van touchpoints, dit zijn de verschillende e-mails die achter elkaar verzonden worden. Nu is het de bedoeling dat sociale netwerken ook een touchpoint worden in het marketingproces. In plaats van enkel e-mails achter elkaar te verzenden, wordt ook het versturen van een LinkedIn-bericht of een Tweet opgenomen in het marketingproces. Hiernaast blijft ook het opbellen een optie en kan ook opgenomen worden. Outreach heeft zo’n cadans programma ontworpen en noemt het een 360-graden aanpak. Het gaat erom dat niet enkel e-mail en telefoontjes, maar dus ook LinkedIn en Twitter (en andere sociale media platforms) worden opgenomen in de cadans. Voor meer informatie, bekijk hier het platform van Outreach eens. Let op: Gebruik maken van sociale media is iets anders dan connecties maken op ieder mogelijk netwerk met ieder mogelijk persoon in de branche. Dit raden wij dan ook erg af. LinkedIn is erg nuttig om gemakkelijk contactinformatie te bekomen en Twitter wordt vaak gebruikt om laagdrempelig contact te maken. Zorg er dus voor dat je niet iedere persoon via LinkedIn en Twitter en Facebook benadert, dit kan nogal opdringerig overkomen.

Laat ons de handen in elkaar slaan.

Heb je een vraag? Stel ze gerust
Wij bekijken wat we voor jou kunnen doen.

Contacteer ons
Scroll to Top