Lead Generation

Lead Generation

Lead generation verwijst naar het achterhalen of het opwekken van interesse bij potentiële klanten. Zodra een persoon mogelijk interesse heeft, is het de bedoeling zijn of haar gegevens te achterhalen.

Lead generation gaat dus over het verzamelen van informatie van potentiële klanten (leads). Lead generation is een belangrijk onderdeel van de correcte SEO strategie. Deze informatie bevat uiteraard de contactgegevens maar ook andere gegevens over bijvoorbeeld het huidige koopgedrag of de huidige gang van zaken. Vervolgens komt deze potentiële klant in een marketingkanaal terecht, dit houdt dat de potentiële klant op gezette tijden een email of telefoontje kan verwachten. Aangezien de persoon in kwestie interesse heeft in het product is het vaak niet meer moeilijk om de potentiële klant te overtuigen en de deal te sluiten.

Wat is een lead?

Een lead is een persoon of bedrijf die mogelijk interesse heeft in uw product of dienst.

Op één of andere manier is deze persoon al eens in aanraking geweest met (of heeft interesse getoond in) uw type product of dienst of (in het beste geval) met het bedrijf. Door gebruik te maken van leads die reeds interesse hebben, komt het eerste contact met de potentiële klant niet als een verrassing en zal hij of zij eerder een bericht terugsturen. Lead generation betekent eigenlijk het converteren van wildvreemden in leads en dus potentiële klanten. Het gaat hier dus om het vinden van nieuwe manieren om personen aan te trekken tot je bedrijf. Je zorgt ervoor dat dit alles op een zo natuurlijk mogelijke manier gebeurt.

“Tijd voor een nieuwe strategie”

Veel bedrijven werken enkel met inbound marketing, omdat outbound marketing doet denken aan cold calling en mensen lastigvallen met gladde praatjes. Dit is echter niet hoe lead generation in elkaar zit. Je verschaft enkel informatie en probeert op die manier de interesse van wildvreemden te trekken.

Er zijn verschillende manieren om nieuwe klanten te bereiken. Echter, de huidige samenleving is sterk gedigitaliseerd en dit vraagt dus om een aangepaste aanpak. Het grootste onderdeel van de nieuwe marketing strategieën is het gebruik van het internet. Dit is namelijk de plek waar de potentiële klant zich bevindt. Door het gebruik van het internet beschikt de klant over een enorme hoeveelheid van informatie. Het is daarom erg belangrijk dat u die personen te pakken krijgt met interesse in uw product of dienst.

In de praktijk

In tegenstelling tot traditionele marketing, die zich richt op eigen producten en diensten, legt leadgeneration de focus op problemen oplossen. Het is zaak dat uw potentiële klant informatie ontvangt waar hij hiervoor nog geen kennis over had. Dit noemt men ook wel whitepaper marketing en we zien dat deze vorm enorm aan populariteit wint. Door het geven van relevantie informatie komt uw bedrijf over als een expert op dat specifieke gebied.

Het is belangrijk dat het in deze whitepapers niet draait om het product of de dienst, maar over het probleem van de klant en vooral over hoe u deze voor hen kunt oplossen. Zo’n whitepaper is eigenlijk een artikel waarmee een bedrijf zijn kennis en ervaring deelt en op deze manier de potentiële klant helpt bij het kiezen van de juiste oplossing. Zo’n whitepaper is een onderdeel van content marketing.

Door het geven van informatie is de eerste stap gezet en kan er een gesprek worden aangeknoopt. Op deze manier ontstaat er een vertrouwensband en zal de potentiële klant eerder overgaan tot een afspraak. Pas nadat het eerste contact gelegd wordt, kunt u beginnen praten over uw eigen product of dienst. Op deze manier is er reeds een basis gelegd en is het gemakkelijker om tot een mogelijke verkoop over te gaan.

Cold e-mailing is een manier die veel gebruikt wordt om contact te leggen met de potentiële klant. In dit artikel leest u meer over cold e-mailing.

Meer informatie

Wilt u weten wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.