E-Book.
Hoe een webshop

maken.

Nu iedereen steeds online is, winkelen meer en meer mensen in een webshop. Het is veel gemakkelijker om van thuis uit iets te kopen dan dat je naar een winkel moet. Het is daarom een groot voordeel om over een webshop te beschikken. Iedereen heeft al wel eens online iets gekocht. Je bent zo ook niet gebonden aan openingsuren en je kan overal winkelen.

Maar hoe maak je webshop? In dit e-book laten we het je zien en geven we tips hoe je deze kan promoten.

Een overzicht van de voornaamste hoofdstukken in dit E-book:

man-with-idea

Bepaal een naam
en domeinnaam

Een goede naam is belangrijk.

> Lees meer

online-ads

Bepaal het design
van je webshop

Een mooi design is uitnodigend voor je klanten.

> Lees meer

chain-links

De supply chain van
jouw webshop

Je producten moeten steeds
goed aankomen.

> Lees meer

speed-camera

De wetgeving

Bij een webshop hoort
ook een wetgeving.

> Lees meer

cold-email

Offline marketing

Je moet jouw webshop
goed promoten.

> Lees meer

vinger

Online marketing

Ook online moet je
aanwezig zijn

> Lees meer

Naam en domeinnaam

Om te beginnen met een webshop, heb je een naam nodig. Als je al een bedrijf hebt en je de webshop dus niet van 0 begint, is dit hoofdstuk minder relevant en kan je het overslaan. Een goede naam voor je webshop is heel belangrijk. Dit is wat je klanten zich zullen herinneren dus moet het ook gemakkelijk te onthouden zijn. Zo zijn er enkele tips die je kan gebruiken bij het verzinnen van een goede naam.

Simpel

Een korte, gemakkelijke naam is meestal het beste te onthouden. Een naam van 2 of 3 lettergrepen zal je je sneller herinneren dan een lange naam die uit meerdere woorden bestaat.

Doelgroep

Als je een naam kiest, moet je ook aan je doelgroep denken. Wat vinden zij leuk? Wat klinkt voor hen het beste? Wat kunnen zij het gemakkelijkste onthouden? Zij zijn uiteindelijk degenen die de naam van je bedrijf het meeste zullen gebruiken. Doe een brainstorm met enkele mensen en schrijf alle namen die je in gedachten hebt op. Kies hier een paar opties uit die voor jou het beste klinken en leg deze voor aan je doelgroep. Als je de mening hebt van verschillende mensen en van mensen die de naam zullen gebruiken, zal je naam zeker aanslaan.

Tijdloos

Je naam zal lang mee moeten gaan, zorg er dus voor dat je naam tijdloos is. Er kan nu een trend zijn waarbij afkortingen, bepaalde woorden of speciale tekens gebruikt worden. Het kan zijn dat deze trend er binnen enkele jaren niet meer is maar dan kan je de naam niet meer zo gemakkelijk aanpassen. Zorg er dus voor dat je naam tijdloos is en bij je bedrijf past.

Niet taalgebonden

Je naam kan leuk klinken in België maar zal dit ook even leuk klinken in het buitenland? Je focust je webshop nu misschien enkel op België maar in de toekomst kan dit nog uitbreiden. Als je dan naar bijvoorbeeld een zuiders land als Spanje of Italië uitbreidt, kan het misschien voor problemen zorgen. Zij hebben niet altijd dezelfde klanken en uitspraak als in het Nederlands dus kunnen zij de naam misschien niet uitspreken.

Uniek

Zorg ervoor dat je naam uniek is. Als je toch dezelfde naam als een ander bedrijf kiest, kan dit voor veel verwarring zorgen. Je klanten kunnen zo op een andere site terechtkomen of een ander bedrijf aan je naam linken. Als je een unieke naam hebt, zullen ze enkel aan jouw bedrijf denken als ze deze naam horen of gebruiken. Als je toch dezelfde naam als iemand anders wilt kiezen, kan dit ook voor problemen zorgen in verband met de rechten. Het andere bedrijf kan hier niet mee akkoord zijn en hier dan ook een probleem van maken. Probeer dus een unieke naam te kiezen.

Domeinnaam

Nadat je een naam hebt gekozen, moet je ook een domeinnaam kiezen. Het is belangrijk dat je naam ook in de domeinnaam voorkomt. Kijk daarom eerst of de domeinnaam die je wilt nog beschikbaar is. Als dit niet het geval is, kan je of de domeinnaam een beetje aanpassen of een andere naam kiezen. Je kan ook proberen om de domeinnaam die je wilt over te kopen van de huidige gebruiker. Dit is niet altijd mogelijk maar soms is dit toch het proberen waard.

Design

Voor de opmaak en de lay-out van je webshop, kan je kiezen om dit te laten doen door een professioneel webdesignbureau zoals Flux Webdesign. Zij weten wat de trends zijn en wat het beste past en niet past. Zij kunnen er ook voor zorgen dat alles op de webshop werkt zoals het hoort omdat ze kennis van zaken hebben. Jij beslist nog steeds hoe de webshop eruit moet zien maar zij voeren het uit.

Als je een webshop laat maken, kan je natuurlijk zelf over de lay-out beslissen. Het is uiteindelijk jouw webshop en je bent vrij om te laten maken wat je zelf wilt of in gedachten hebt. Meestal begint het met een gesprek over wat je zelf wilt. Een webdesignbureau, zoals Flux Webdesign, begint dan met het maken van de webshop en zal tussendoor jouw feedback vragen. Je kan altijd bijsturen als je vindt dat er iets niet is zoals jij het wilt. Hier kan je alvast een voorbeeld van een webshop gemaakt door Flux vinden.

Spieken bij concullega’s

Om te beginnen kan je eens online op zoek gaan naar andere webshops. Je kan zo al een idee krijgen over de stijl waarin je jouw webshop wilt maken. De voorbeelden die je dan ziet kan je ergens opslaan en elementen van overnemen. Je kan op het design letten maar ook op de manier van werken. Probeer eens een product te kopen en bekijk hoe de weg van het op zoek gaan naar een product tot de betaling verloopt.

Structuur menu

Het is belangrijk dat je het zo gemakkelijk mogelijk maakt voor de bezoekers. Het moet duidelijk zijn wat waar staat en dat kan je doen via een goede structuur van het menu. Als je webshop gebruiksvriendelijk is, zullen potentiële klanten het een aangenamere ervaring vinden dan dat ze overal moeten zoeken om een bepaald product te vinden. Daarom moet je de webshop opsplitsen in categorieën. Als je bijvoorbeeld een webshop hebt met kleren, kan je dit opsplitsen in categorieën als vrouw, man, kind. Het is niet enkel goed voor de gebruikers maar ook voor Google. Als je dit doet, kan Google mensen die iets zoeken ook gerichter sturen. Als iemand dan “kleding man” in Google intypt, komt hij ineens bij de categorie man terecht en niet op de homepagina. Als je een ander product hebt van kleding en je niet goed weet welke categorieën je moet maken, kan je altijd een keyword planner raadplegen. Je kan zo zien wat mensen die dat product zoeken als zoekwoord gebruiken en hier een beter beeld over krijgen.

USP’s highlighten

Je moet de klanten een reden geven waarom ze bij jouw webshop moeten kopen en niet bij een andere. Wat maakt jou anders dan de rest? Dit kan je doen door USP’s op de homepagina te zetten. Een USP is een Unique Selling Proposition, de reden waarom jij anders bent dan de anderen. Als je dit op de homepagina zet, zullen potentiële klanten misschien meer geïnteresseerd zijn om bij jouw webshop te kopen en niet verder te zoeken. Zalando heeft dit ook op hun website. Op de homepagina staat bovenaan de USP.

 

 

 
Homepagina

De homepagina is misschien wel de belangrijkste pagina van je webshop. Potentiële klanten komen hier bijna altijd op terecht. Je moet er dus voor zorgen dat hier alle belangrijke informatie opstaat. Je moet hier ook meteen vertrouwen proberen te winnen zodat ze verder gaan op jouw webshop en niet terug op zoek gaan naar een andere.

Dit is een opsomming met alle belangrijke informatie die je op de homepagina kan zetten:

  • Logo
  • USP’s
  • Verschillende categorieën
  • Populaire producten
  • Betaalmethodes
  • Korte omschrijving van de webshop
    • Info over bedrijf
    • Van waar kwam het idee
    • Geschiedenis

Betrouwbaarheid uitstralen

Als de potentiële klant voor de eerste keer op je webshop komt, weet hij nog niet veel over wie je bent en wat je doet. Je moet dus proberen om het vertrouwen van de klant meteen te winnen. Als hij je niet vertrouwt, zal hij ook geen product kopen. Er zijn verschillende manieren waarmee je dit kan doen. Zo kan je reviews van klanten ergens op je pagina laten verschijnen. Mensen geloven elkaar sneller dan dat ze een bedrijf geloven. Als een bedrijf zegt dat ze goed zijn, weten de klanten niet of dit echt waar is. Als een vriend of vorige klant dit zegt, hebben ze bewijs dat dit wel zo is. Het is ook belangrijk dat je voldoende reviews hebt. Je kan zo na de bestelling van een product vragen aan de klant om een review te schrijven of een rating te geven over de ervaring die hij of zij had op jouw webshop. Dit kan je best doen nadat een actie is afgerond. De klant is blij omdat het product besteld is en zal daardoor ook positiever zijn. Verplicht de klant niet om dit te doen omdat het dan heel indringend over komt.

De betaalmethodes zichtbaar maken kan ook een goed begin zijn om het vertrouwen te winnen. Klanten weten graag dat hun geld goed en op een betrouwbare manier wordt overgemaakt. Het liefst van al zien ze op de betaalpagina dan iets vertrouwd zoals Bancontact, Maestro, Mastercard of Visa staan. Dit zijn de manieren waarmee ze in een gewone winkel ook betalen dus dat is vertrouwd en gemakkelijk. iDEAL en Paypal zijn ook populaire betaalmethodes om online te betalen. Als hier een manier staat waar de klant niet vertrouwd mee is of nog nooit van heeft gehoord, zullen ze sneller afhaken en naar een andere webshop op zoek gaan omdat ze dit niet vertrouwen.

Social media is ook een goede manier om vertrouwen te winnen. Als je hier aanwezig op bent en mensen volgen je, gaan de bezoekers er vanuit dat je te vertrouwen bent. Hier kunnen ook reviews op komen waardoor het vertrouwen van nieuwe potentiële klanten ook sneller gewonnen is. Als je actief bent op social media, moet je er ook voor zorgen dat dit professioneel gedaan wordt. Het moet relevant zijn voor de bezoeker dus een Twitter-pagina waar niets op gepost wordt, heeft niet veel extra waarde voor de potentiële klant.

Je kan ook kwaliteitslabels aan je webshop toevoegen. Als bezoekers van je webshop dit zien, weten ze dat de webshop voldoet aan de eisen van dat kwaliteitslabel en dat de wetgeving in orde is. Enkele van deze kwaliteitslabels zijn:

  • BEcommerce
  • Safeshops
  • Unizo E-commerce label
  • Google Trusted stores
  • Trusted Shops
  • Euro label (voor internationale webshops)
  • Paypal aankoopbescherming

 

 


Productpagina

De productpagina is zeer belangrijk voor de conversie. Hier beslist de potentiële klant of hij het product al dan niet gaat kopen. Als hij erop heeft geklikt, heeft hij al wel interesse. Op deze pagina mag niet te veel extra staan. Het moet overzichtelijk en rustig zijn zodat alle informatie duidelijk naar voor kan komen en de potentiële klant niet steeds moet zoeken als hij iets over het product wilt weten. Geef een duidelijke beschrijving van het product met alle specificaties en zorg er ook voor dat er altijd een foto bij het product staat. Een product zonder foto wordt bijna nooit gekocht omdat mensen eerst willen zien wat ze kopen. Hier kan je ook reviews van andere klanten toevoegen waarop zij hun mening geven over het product.

Gerelateerde producten

Als het product toch niet is wat ze zoeken, kan je ook gerelateerde producten aanbieden. Zet deze duidelijk zichtbaar bij op de productpagina. Als ze verder zoeken, is de kans groot dat ze hierop klikken en dat product ook bekijken. Zo kan je misschien toch nog een product aan de bezoeker van je pagina verkopen.

Winkelwagen

Als de klant uiteindelijk toch heeft beslist om iets te kopen en een product in het winkelwagentje heeft gedaan, is de verkoop nog niet helemaal rond. De klant moet nog betalen en hier kan hij ook nog afhaken. Zorg er dus hier ook voor dat het eenvoudig en overzichtelijk is. Je kan er ook voor zorgen dat de klant mee kan volgen in stappen en het zo overzichtelijker wordt. Het is ook belangrijk dat je transparant bent. Als de klant denkt dat de bestelling rond is en hij een prijs heeft die hij wilt betalen, zorg er dan voor dat hier op het einde niet opeens 5 euro verzendkosten bij komen. Transparant zijn is dus de boodschap. Laat dit ergens in het begin van het betalingsproces weten zodat de klant dit bij het totale bedrag kan optellen en niet pas op het einde merkt als hij op het punt staat om te betalen.

Beoordelingen

Je webshop laten beoordelen door klanten is een goede manier van vertrouwen krijgen. Als bezoekers van je webshop zien dat vorige klanten hier tevreden over zijn, zullen zij ook geneigd zijn om hier iets te kopen. Het is een soort van Word of Mouth. Andere klanten maken reclame voor jouw webshop door een goede beoordeling te geven. Als hier een slechte beoordeling tussen staat, is het belangrijk dat je dit probleem zo snel mogelijk aanpakt zodat andere potentiële klanten hierdoor niet naar een andere webshop gaan. Je kan hier zelfs reageren op de klacht waar iedereen het kan zien zodat iedereen weet dat je ermee bezig bent en het apprecieert als iemand commentaar geeft.

Live chat

Een functie die nu ook in is, is een live chat. De bezoeker van je webshop kan zo meteen vragen stellen bij een probleem. Er zijn veel websites die dit nu aanbieden. Het is handig voor de bezoeker omdat je snel reactie krijgt. De bezoeker moet niet meer wachten tot hij of zij antwoord krijgt op een mail die ergens verloren kan gaan in de mailbox. Het draagt dus bij tot een goede service en een leukere ervaring van je webshop.

Responsive design

Alles is tegenwoordig mobile. Veel mensen kijken enkel nog op hun gsm of tablet om iets op internet te doen. Daarom is het nodig dat je webshop zich hier ook naar aanpast. Het is dan veel gemakkelijker winkelen voor je gebruikers. Als de website niet aanpast en je niet alles goed kan zien, zullen je potentiële klanten snel afhaken en verder zoeken. Je zal dankzij een responsive design ook hoger in Google zoekresultaten verschijnen. De leuze van Google is ‘mobile first’ dus laten ze de resultaten met een responsive design eerder zien als je via mobile surft. Gebruikers die op een tablet of smartphone surfen, zullen dus andere zoekresultaten krijgen dan iemand die op een computer of laptop kijkt.

Supply Chain

De logistiek wordt ook wel e-fulfilment genoemd. Je moet de bestelling voldaan bij de klanten door het veilig en op tijd af te leveren. Om een goede reputatie voor je webshop te krijgen, moet je dit dan ook goed en professioneel aanpakken.

Leverancier

Zorg ervoor dat je goede en betrouwbare leveranciers hebt. Als hij niet op tijd kan leveren, kan je als webshop ook niet op tijd aan de klanten leveren. Voor een klant is er ook niets frustrerender dan een pakje dat niet aankomt na de beloofde levertermijn. Als het te lang duurt, zal hij de volgende keer ook niet meer bij jouw webshop bestellen omdat je je afspraken niet nakomt.

Logistiek

Bij de logistiek kom veel werk kijken. Je kan dit hele proces zelf doen of uitbesteden aan een ander bedrijf. Als je een relatief kleine webshop hebt, kan je dit nog zelf doen. Er zijn ook enkele manieren waardoor je dankzij de logistiek van je webshop een hogere conversie kan krijgen.

    • Klant op de hoogte houden

Als je de klant blijft informeren over waar de bestelling is, zal hij of zij ook meer vertrouwen hebben. Je kan via een track & trace systeem werken waardoor de klanten weten waar het pakketje is. Hier kan je ook zien wanneer het pakketje bij de verkoper vertrokken is en bij de verzender terecht gekomen is. Als er dan een probleem is, kan de klant zien dat het niet aan de webshop ligt maar aan de verzender.

    • Gratis retourneren

Geef de klant een mogelijkheid om het pakketje gratis te retourneren. Als het product toch niet is wat de klant had verwacht, kan hij dit terugsturen. Het geeft ook vertrouwen aan de klant om online te bestellen omdat ze dan toch nog de optie hebben om er iets aan te doen als het niet is wat ze hadden verwacht.

    • Verzendkosten

Je kan zelf kiezen of je de verzendkosten doorrekent aan de klant of niet. Veel winkels doen dit tot een bepaald bedrag. Je kan beter de prijs van het product iets hoger maken dan dat je een hoge verzendkost vraagt. Als de verzendkosten hoger zijn dan 10% van het aankoopbedrag is de kans groot dat de klant afhaakt en het product toch niet koopt.

    • Gratis verzending

Gratis verzenden kan ook een optie zijn. Dit hangt af van het product dat je verkoopt. Als je een klein product verkoopt voor een lage prijs, zal je niet zo een groot winstmarge hebben. Als je bijvoorbeeld gsm-hoesjes verkoopt, zal je hier maar enkele euro’s winst op maken en verdien je niets meer als je zelf opdraait voor de verzendkosten. Als je een groter of duurder product verkoopt zoals TV’s, heb je een groter winstmarge en kan je de verzendkosten dus wel zelf betalen. Het kan er ook voor zorgen dat je klanten nog een keer op jouw webshop bestellen omdat ze geen verzendkosten moeten betalen.

    • Meerdere verzendopties

Het kan voorkomen dat klanten een product bestellen dat ze snel nodig hebben. Als je dan verschillende verzendopties hebt, kan het ook een voordeel zijn voor jouw webshop. Als je een dienst kan aanbieden waarbij de klant binnen de 24 uur het product in huis heeft, is dit een pluspunt tegenover andere webshops die dit niet aanbieden. Klanten zullen dit ook onthouden voor als ze nog eens snel een product nodig hebben.

Wetgeving

Omdat je producten online verkoopt, hoort hier ook een wetgeving bij. Er zijn enkele regels waar je aan moet denken als het gaat over online verkoop van goederen.

  • Je moet de prijzen van bij de start, inclusief alle kosten, weergeven aan je klant. Zij moeten op de hoogte zijn van wat ze allemaal moeten betalen als ze online iets aankopen bij jouw webshop en weten waar het uiteindelijke bedrag vandaan komt.
  • Als je verschillende betaalmogelijkheden hebt, laat de klant dan alle kosten weten die aan elke betaalmogelijkheid gebonden zijn als er extra kosten zijn.
  • Vink geen vakjes op voorhand aan voor bijvoorbeeld het aanvaarden van de algemene voorwaarden of de algemene kosten.
  • Geef de klant voldoende informatie over je zaak, de aangeboden goederen of diensten en de wettelijke garantieplicht.
  • Respecteer de privacy- en cookiewetgeving.
  • Bij een levering van een online aankoop moet je, tenzij anders afgesproken, de levering binnen 30 dagen na bestelling voltooien.
  • Meestal hebben je klanten recht op een bedenktermijn van 14 dagen. Na ontvangst van de geretourneerde goederen moet je de aankoopprijs en de initiële leveringskosten binnen de 14 dagen terugbetalen.
  • Bovenstaande regels zijn van toepassing bij B2C-verkoop. Bij B2B-verkoop sluit je een contract af met een bedrijf waardoor er andere regels afgesproken kunnen worden in het contract.

Offline Marketing

Eens je een webshop hebt gemaakt, is het belangrijk om mensen naar je webshop te krijgen. Als er geen klanten zijn, kan je webshop ook niet opbrengen. Er zijn veel verschillende middelen om je webshop te promoten, zowel online als offline. Veel van deze middelen kan je zelfs gratis inzetten om zo mensen te lokken. Er zijn ook middelen waar je voor moet betalen maar de kost zal meestal niet opwegen tegen de opbrengst, als je dit goed onderhoudt. Je moet er genoeg tijd en werk in steken om een goed resultaat te hebben. Als je dit allemaal goed uitwerkt, kan je een succesvolle webshop met veel klanten als resultaat hebben.

Het is niet omdat je een webshop hebt dat je alles via het internet moet doen. Offline promotie kan nog altijd aanslaan. Dit zijn enkele manieren om dat te doen:

  1. Je kan een artikel in een magazine laten verschijnen. Dit kan je doen door persberichten uit te sturen naar relevante tijdschriften en magazines. Het is dan niet zeker of je effectief in dat magazine komt maar wie niet waagt, niet wint. Als je steeds een link naar je webshop vermeld, zullen mogelijke klanten uiteindelijk op je webshop uitkomen als ze het artikel lezen.
  2. Als je een klantenbestand hebt met adressen, kan je ook een bon of een promotie opsturen. Als klanten dit aankrijgen, zullen ze ook een kijkje op je webshop nemen. Korting is ook een goede trigger om toch iets te kopen. Dit is niet iets dat je elke week moet doen aangezien je door korting minder winst zal hebben.
  3. Word of Mouth blijft nog steeds 1 van de belangrijkste en meest doeltreffende manieren om reclame te maken. Als je iemand anders over jouw webshop kan laten praten, is dit een grote troef. Mensen geloven vrienden, familie of collega’s sneller dan dat ze een bedrijf geloven. Je moet dus proberen om je klanten een fijne ervaring te geven op je webshop zodat zij dit tegen andere mensen vertellen en overtuigen om ook naar je webshop te surfen.
  4. Iets dat meestal niet goed benut wordt, is de verpakking. Je kan hier ook een goede indruk mee maken en naamsbekendheid krijgen. Als je een gewone doos voorbij ziet komen, weet je niet van welk bedrijf het is. Als je een verpakking van Zalando of Coolblue voorbij ziet komen, weet je meteen dat het een product van hun webshop is omdat het een typische verpakking is. Als je zelf ook zo een unieke verpakking hebt, zullen mensen je na een tijd ook misschien herkennen.

Online Marketing

De meest doeltreffende manier van reclame maken de laatste jaren is toch wel online marketing. Aangezien het over een webshop gaat, heb je online heel veel mogelijkheden. Bijna iedereen is altijd online en hier kan je goed gebruik van maken om jouw webshop te promoten. Het is gemakkelijk om potentiële klanten te bereiken op deze manier. Het is ook niet altijd duur om online reclame te maken. Je kan ook veel verschillende manieren gebruiken om jouw webshop via online marketing aan de man te brengen. In dit hoofdstuk gaan we dieper in op enkele effectieve manieren die jij kan gebruiken om jouw webshop online te promoten.

Bloggen

Een eerste goede manier om je webshop online te promoten is een blog opzetten. Dit is een manier waarmee je klanten kan bereiken en nieuwe producten kan voorstellen. Hier kan je ook naamsbekendheid door krijgen.

In een webshop is er niet veel ruimte voor content. Als je een blog opstart, kan je hier alle content zetten waar je geen plaats voor hebt op je webshop. Je kan dus een blog maken met handleidingen over bepaalde producten die je verkoopt. Als je kleren verkoopt, is een handleiding niet relevant maar er is altijd content die je kan delen over je producten. Omdat je dan meer informatie deelt, wordt je ook vindbaar op andere relevante zoekwoorden. Dit is dus ook goed voor je SEO. Meer informatie over SEO kan je vinden in hoofdstuk 6 van ons e-book “hoe uw website laten renderen”.

Je kan je webshop dankzij een blog ook een stem en een gezicht geven. Mensen weten graag van wie ze iets kopen en dit is een ideale manier om dat te doen. Je kan zo ook je expertise tonen en je onderscheiden van de concurrentie. Waarom ben jij niet zoals de andere webshops? Wat maakt jouw webshop anders of beter? Waarom moeten ze dat product bij jouw webshop kopen en niet ergens anders? Via een blog kan je dit dus duidelijk maken. Het is ook belangrijk dat je een Tone of Voice volgt. Hoe wil je dat je bezoekers je zien? Je kan kiezen voor een professionele tone of voice maar je kan ook voor een meer humoristische of persoonlijke blog gaan waardoor de bezoekers je sympathieker gaan vinden. Dit zijn allemaal manieren waar je mee kan experimenteren en zelf kan uitvinden wat het beste werkt.

Via een blog kan je ook een gesprek aangaan met je bezoekers. Via reacties kan je hun mening vragen of antwoorden op de vragen die ze hebben. Je begint op deze manier een gesprek. Als je een share-button bij de blogs zet, kan je zo ook het aantal lezers vergroten. Als iemand een blog deelt op social media en deze krijgt 20 likes dan zijn er 200 mensen die dit voorbij hebben zien komen en dus je naam kennen. Je naamsbekendheid vergroot op deze manier ook. Voor Google is het ook goed als mensen een blog delen. Het is een bevestiging van de kwaliteit van je content en daardoor zal Google hier ook op letten bij de ranking van zoekwoorden.

Er zijn veel onderwerpen waar je zelf een blog over kan schrijven. Je kan zo over nieuwe producten praten die je in je webshop aanbiedt. Je kan hier mensen wekelijks of maandelijks een update over geven. Een top 10 van de producten uit je webshop is ook een leuk onderwerp. Als klanten gewoon een kijkje komen nemen, zien ze misschien iets in de top 10 staan dat ze zelf leuk vinden en dit dan misschien kopen. Een toepassing van je product is ook iets dat je klanten zouden kunnen gebruiken. Er zijn veel webshops die laten zien waar je hun producten allemaal voor kan gebruiken, zelfs voor dingen die mensen zelf niet wisten. Het is leuk voor klanten om dit te lezen en misschien zelf te gebruiken.

Je kan ook de hulp inschakelen van een gastblogger. Je laat dan iemand die al een groot netwerk heeft een blog schrijven over jouw webshop en producten. Er zijn verschillende onderwerpen waarover deze gastblogger het dan kan hebben:

  • Review over product
  • Een vlog waarin een vlogger kan laten zien hoe het product werkt
  • Als je bijvoorbeeld kookproducten verkoopt kan je een recept laten maken
  • Interview met iemand van de webshop waar je meer informatie kan geven over je producten
  • Informatie over een onderwerp dat bij de onderneming of doelgroep past bijvoorbeeld modetrends bij een kledingwinkel

E-mail

Een andere manier om klanten te bereiken is via e-mail. Dit is enkel toepasselijk als je al genoeg e-mailadressen hebt door mensen die zich inschrijven op je webshop of via een blog. Je kan de klanten op deze manier herinneren dat je een nieuw product of een promotie hebt. Veel mensen zullen dit wegklikken maar iedereen die doorklikt naar het product kan dit misschien kopen. Het is ook een goedkope manier van reclame maken omdat je bijna niets moet uitgeven aan het versturen van een mail.

Social Media

Iets dat de laatste jaren een grote opmars heeft gemaakt is social media. Elk bedrijf en webshop moet hier tegenwoordig actief zijn. Als je dit niet bent, lijk je niet te bestaan. Het is ook belangrijk dat je hier goed gebruik van maakt. Met een goede online persoonlijkheid kan je veel klanten voor je winnen. Het is ook relatief goedkoop dus er zijn veel voordelen aan verbonden.

Facebook

Facebook

Het bekendste en meest gebruikte
social media kanaal.

> Lees meer

Twitter

Twitter

Iedereen heeft het al wel
eens gebruikt.

> Lees meer

Instagram

Instagram

Foto’s delen op een leuke
en gemakkelijke manier.

> Lees meer

Linkedin

Linkedin

Een zakelijk netwerk met
veel opportuniteiten.

> Lees meer

Google+

Google+

Een onderschat netwerk
met potentieel.

> Lees meer

Pinterest

Pinterest

Niet geschikt
voor elke webshop.

> Lees meer

Youtube

Youtube

Video’s om je producten
te promoten.

> Lees meer

Andere kanalen

Andere kanalen

Nieuwe en oude kanalen
om in het oog te houden.

> Lees meer

1. Facebook

Facebook is een ideaal medium om je merk online te promoten. Bijna iedereen heeft een Facebookaccount dus als een bedrijf geen pagina heeft, lijkt het niet te bestaan.

Niet meteen willen verkopen

Een fout van sommige webshops is dat ze alle producten op Facebook al proberen te verkopen. Dit is geen goede manier. Je moet proberen om op Facebook content te geven over je producten waardoor mensen naar je webshop gaan. Het is pas op je webshop dat je de producten effectief moet proberen verkopen. Facebook is wel een goede manier om interactie te hebben met je klanten. Je kan ze up-to-date houden over alle nieuwtjes op je webshop. Als je dit goed uitwerkt, kan je hier ook extra klanten door krijgen.

Meer is niet altijd beter

Wat nog een fout is van bedrijven en webshops op social media is dat ze veel volgers willen hebben en denken dat dit gemakkelijk te verkrijgen is. Het is niet gemakkelijk om duizenden likes te krijgen. Je mag je dan ook niet blind staren op nummers. Je kan beter 150 likes hebben op je pagina met mensen die echt geïnteresseerd zijn in je producten en updates, dan 2000 waarvan niemand naar je posts kijkt. Als je interactie hebt met je klanten zullen andere mensen hier ook op inpikken. Eens dit gebeurt, kan je zo meer bezoekers op je webshop krijgen en meer producten verkopen.

 Facebook Shopping

Facebook heeft ook de functie ‘Facebook Shopping’. Je kan via deze manier je producten rechtstreeks op Facebook verkopen. Het is volgens Facebook een win-win situatie. Jij kan je producten gemakkelijk verkopen omdat klanten niet nog naar een andere website moeten en Facebook verliest geen bezoekers van hun website naar jouw webshop. Er zijn echter nog veel mensen die liever een aparte webshop van een bedrijf verkiezen omdat ze dit meer vertrouwen. Je wordt ook niet snel gevonden op Google als je enkel een Facebook shop hebt dus is een webshop belangrijk als je producten wilt verkopen. Het kan een leuke extra zijn maar de webshop blijft toch het hoofddoel.

Facebook ads

Veel webshops maken ook gebruik van Facebook advertenties. Het is een goede manier om een gericht publiek te bereiken. Je kan zo je advertentie segmenteren. Dit kan je doen op basis van locatie, demografie, interesses en gedrag. Facebook weet veel over de gebruikers en door de advertenties kan jij hier ook nuttig gebruik van maken. Het is ook belangrijk dat je iets aanbiedt en dus een goede tekst bij de advertentie zet. Je moet de Facebookgebruiker overtuigen waarom ze op de advertentie zouden ingaan. Mooie foto’s zijn ook een must bij een advertentie. Hiermee kan je de mensen ook overtuigen om op de advertentie te klikken en naar je webshop te gaan.

Doelen bepalen, meten en blijven testen

Via de advertenties kan je ook een doel bepalen. Wat wil jij met deze advertentie bereiken? Je kan door dit doel achteraf beslissen of je het doel hebt gehaald of niet. Een doel kan zijn dat je binnen de 4 weken 1500 mensen naar je webshop wilt laten surfen via de advertentie. Dit is een meetbaar doel dus kan je achteraf zien of dit behaald is of niet. Dankzij Facebook kan je ook A/B testing doen. Je kan dus 2 verschillende advertenties maken en zo zien welke het meeste succes heeft. Het is belangrijk dat je dit kan meten omdat je anders niet weet of je het net goed of slecht hebt gedaan voor de volgende keer. Je kan hiervoor het SMART-principe gebruiken. SMART staat voor Specific, Measurable, Achievable, Realistic en Time-related. Kort gezegd moet je doel dus eenduidig, meetbaar, haalbaar, realistisch en binnen een bepaalde tijd zijn. Blijf dus meten en opnieuw testen. Als het een keer niet lukt, weet je wat je volgende keer anders moet doen om van je campagne toch een succes te maken.

2. Twitter

Om te achterhalen wat je doelgroep wilt en denkt, is Twitter een goed medium. Mensen tweeten erop los over wat ze willen en denken. Je kan dit als bedrijf goed gebruiken en erop in proberen spelen. Dit zijn enkele tips die je kan gebruiken om Twitter goed te gebruiken voor je bedrijf.

Reageren op Tweets

Via Twitter kan je snel reageren op tweets. Veel mensen gebruiken dit ook als een manier om vragen te stellen als ze een probleem hebben met een product. Je kan snel reageren en proberen om je klanten te helpen. Je kan ook een privégesprek aangaan als het om gevoeligere informatie gaat zoals bij een terugbetaling bijvoorbeeld. Als je via Twitter iemand kan helpen of ergens op ingaat, zien de volgers van die persoon het ook en dat is goede en gratis reclame

Promoot je webshop en producten

Harde reclame enkel gericht op verkoop slaat niet goed aan op Twitter. Als je een promotie of actie doet en je wilt dit delen via Twitter, probeer dit dan op een leuke en originele manier te doen. Als je de juiste hashtags gebruikt, kan je het aantal mensen dat dit lezen ook nog vergroten. Je moet er wel voor zorgen dat het relevante hashtags zijn en niet gewoon een hashtag die trending is. Als je dit doet, gaan mensen erop afhaken.

Deel teksten en blogposts

Als je een nieuwe blogpost hebt, kan je deze via Twitter promoten. Hierdoor kan je mensen ook naar je website lokken. Als ze je blog lezen en dit interessant vinden, zullen ze ook verder kijken op je webshop waardoor ze misschien iets kopen.

Blijf op de hoogte

Je kan Twitter ook nog voor andere doelen gebruiken. Als je zelf veel op Twitter zit, kan je dit gebruiken om op de hoogte te blijven van nieuwe trends en ontwikkelingen. Je kan zo dus altijd up-to-date blijven als je zelf de juiste mensen en bedrijven volgt. Je kan ook retweeten zodat jouw volgers weten dat je zelf ook op de hoogte probeert te blijven.

Geen 9 to 5

De meeste mensen zijn pas echt actief na hun werkuren. Als webshop kan je hier op in proberen spelen door ’s avonds en in het weekend ook te tweeten. Dat zijn de momenten dat de meeste mensen je tweets zullen lezen dus dan moet je ook aanwezig proberen zijn. Als je overdag tweet zullen veel mensen dit ook wel lezen maar toch zullen dat er minder zijn dan ’s avonds of in het weekend als ze vrij hebben en ook tijd hebben om door te klikken naar je webshop. Je mag ook niet te laat of te vroeg tweeten. Onderzoek heeft uitgewezen dat je tussen 8 uur ’s avonds en 9 uur ’s morgens best niet kan tweeten omdat er dan weinig interactie is aangezien mensen met andere dingen bezig zijn. Je moet dus proberen om op de juiste uren te tweeten om zo een maximaal bereik te hebben. Je kan hier ook een tool als Hootsuite voor gebruiken. Je kan dan je tweets inplannen zodat ze op een bepaald uur verschijnen.

(klik om te vergroten)

3. Instagram

Nog een populair social media platform is Instagram. Hier worden enkel foto’s gedeeld maar je kan hier nog steeds goed gebruik van maken om jouw webshop te promoten. Hier zijn enkele tips waarmee je Instagram voor jouw webshop kan gebruiken.

Gebruik foto’s die opvallen

Als iemand door Instagram scrolt, zal hij niet bij elke foto stoppen en kijken wat het is. Als je zorgt dat jouw foto wel opvalt, zal hij stoppen en kijken wat er op de foto staat. Je krijgt zo aandacht van gebruikers en zullen ze je naam herinneren. Het is ook belangrijk dat de foto’s die je post een goede kwaliteit hebben. Als je een wazige foto post, zal dit onprofessioneel overkomen en dat is iets dat je niet wilt. Je moet er dus op letten dat als je een foto maakt, deze goed genomen is en niet wazig of onduidelijk is.

Probeer actief te blijven

Zoals bij alle social media netwerken is het belangrijk dat je actief blijft. Als je even geen nieuwe producten hebt of niets hebt om te delen, deel dan iets wat je gebruikers wel leuk kunnen vinden. Je kan zo een quote delen die iets met je webshop te maken heeft. Een kijk achter de schermen is ook leuk voor de klanten omdat ze dan een beeld krijgen van wie er achter de webshop zit. Zo bouw je ook vertrouwen op.

Tekst en hashtags gebruiken

Een foto zegt niet altijd goed genoeg wat je bedoelt. Instagram staat vooral voor foto’s delen maar je kan er ook een comment aan toevoegen. Zet hier zeker je bedrijfsnaam in. Als andere mensen dit dan delen, weet hun netwerk ook van wie de post afkomstig is. Voeg er ook relevante hashtags aan toe zodat andere mensen je hier ook in zien verschijnen en misschien ook een kijkje gaan nemen op je webshop.

Het juiste moment kiezen

Op de infograph kan je zien wanneer je het best kan posten. Ook voor Instagram is dit na de werkuren. Mensen kijken dan het meeste op hun social media dus dat is de moment dat jij als webshop ook aanwezig moet proberen zijn.

(Klik om te vergroten)

4. Linkedin

Linkedin is nog een goed netwerk dat je kan gebruiken om je webshop te promoten. Het is een zakelijk netwerk waar veel andere webshops en bedrijven op aanwezig zijn. Veel mensen denken dat dit enkel bedoelt is voor bedrijven die elkaar willen leren kennen. Dit is niet waar aangezien er ook veel consumenten een account hebben. Ze kunnen op deze manier je webshop leren kennen.

Zakelijk zijn

Linkedin is niet zoals Facebook en Twitter. Het is de zakelijke tak van de sociale netwerken. Je moet je stijl hier dus ook aan aanpassen en op een andere manier posten. Het kan onprofessioneel overkomen als je hier te persoonlijk post en niet zakelijk.

Linken van je webshop

Het is slim om mensen via je eigen webshop naar je social media te linken. Als ze je volgen, krijgen ze ook updates van je webshop aan en blijven ze je herinneren. dit geldt ook voor alle andere social media netwerken.

Groepen

Als bedrijf kan je ook deelnemen aan groepen. In deze groepen kan je dan producten promoten of vragen stellen aan consumenten wat zij zelf willen of verwachten van een webshop. Je kan ook deelnemen aan groepen waar andere webshops in zitten en zo informatie uitwisselen. Je kan elkaar helpen om jouw en ook andere webshops te optimaliseren.

Zelf content delen

Als je een account hebt, moet je ook zelf interessante content delen. Gewoon aanwezig zijn is niet goed genoeg. Je kan bijvoorbeeld nieuwe producten voorstellen, nieuws uit jouw branche delen of een blogpost delen die je zelf hebt geschreven als je een blog hebt.

5. Google+

Een social media netwerk dat iedereen wel heeft maar niet veel mensen op kijken is Google+. Veel mensen hebben ooit wel eens een account gemaakt maar hier bijna nooit op gekeken. Toch zijn er mensen die hier wel op kijken dus moet je er als webshop wel aanwezig zijn.

Hoger in zoekresultaten

Je bedrijfspagina op Google+ heeft rechtstreeks invloed op de ranking in Google. Google+ werkt met een systeem waarbij mensen ‘+1’ aan pagina’s kunnen geven. Dit is eigenlijk hetzelfde als een ‘like’ op Facebook. Als een webshop of bedrijf veel +1’s krijgt, zal hij ook hoger in Google verschijnen.

Minder concurrentie

Google+ is kleiner dan Facebook of Twitter maar dit wilt niet zeggen dat je er daarom minder uit kan halen. Er zijn altijd mensen actief hier dus kan je er als webshop op inspelen. Als je de mensen op Google+ kan overtuigen om naar je webshop te komen, kan je meer verkopen. Het is uiteindelijk ook gratis dus heb je niets te verliezen. Er zijn veel bedrijven die het nut er niet van inzien maar dat wilt ook zeggen dat er minder concurrentie is. Je kan jezelf echt onderscheiden bij gebruikers als jij wel op Google+ aanwezig bent en je concurrentie niet.

Hangouts

Hangouts zijn een functie van Google+ waarmee je rechtstreeks contact kan hebben met mensen. Als je webshop nog relatief klein is, kan je dit gebruiken om klanten te helpen bij problemen. Je kan ze zo persoonlijk te woord staan en dat is iets dat echt geapprecieerd wordt. Je laat dan zien dat je echt bezig bent met je klanten.

Manieren van connecteren

In Google+ kan je op verschillende manieren met klanten connecteren. Deze 3 manieren zijn:

      1. Circles

Je kan zelf kringen maken waar je klanten of volgers in kan zetten. Je kan hier dan berichten in delen en er bijvoorbeeld bijzetten ‘enkel voor klanten’ zodat zij zien dat ze tot een speciale groep behoren.

      2. Collections

Je kan zelf een collectie maken in Google+ waar je interessante foto’s, links en video’s in kan zetten. Je kan dit dan ook weer delen met mensen die dit interessant kunnen vinden en zo een kijkje op je webshop gaan nemen.

      3. Communities

Je kan via een community mensen vinden met dezelfde interesses als jij. Je kan als webshop lid worden en zo mensen bereiken die interesse in jouw producten zouden kunnen hebben. Het is ook handig voor jezelf om nieuwe ideeën op te doen.

6. Pinterest

Voor sommige webshops kan Pinterest ook een goede manier zijn om producten te promoten. Je kan hier boards op maken zodat klanten leuke ideeën kunnen opdoen om jouw producten te gebruiken. Als je nieuwe producten hebt, kan je deze ook laten zien aan je volgers via Pinterest. Dit is niet voor elke sector toepasselijk. Fashion en interieur zijn hier heel populair. Uit cijfers blijkt dat in februari 2017 85% van de gebruikers vrouwen zijn.

Nieuwe producten

Je kan via deze weg nieuwe producten delen. Je kan een board maken op je eigen profiel zodat volgers dit kunnen delen. Als zij dit doen dan komt het weer bij hun volgers terecht en zo gaat het verder.

Inspiratie geven

Als je in een sector zoals mode zit, kan je inspiratie geven aan je volgers. Je kan zo laten zien welke combinaties van kleding goed samengaan voor welk soort gelegenheid of wat de nieuwe trends zijn. Het is leuk voor de volgers dat ze dit weten of hier zelf ook mee kunnen experimenteren. Je kan ook laten zien waar je zelf inspiratie haalt door boards van anders gebruikers of bedrijven te delen.

Links naar webshop

Als er iets geüpload wordt in Pinterest door een webshop, staat hier de originele link bij. Degenen die het board of de foto zien, zullen dan een link zien van waar het product afkomstig is en kunnen zo een kijkje gaan nemen op de webshop. Als dit leuke foto’s zijn, kunnen de geïnteresseerden dus zien van waar het komt en op zoek gaan naar andere leuke producten op de webshop.

Statistieken

Als je een zakelijke account aanmaakt, kan je statistieken zien over je pins. Je kan zien welke pins en boards populair zijn en welke minder. Je kan dus de interesses van je volgers zien en hierop inspelen om leuke content te delen waar echt interesse in is.

7. Youtube

Youtube kan relevant zijn voor jouw webshop maar dit is niet altijd het geval. Je moet zelf beslissen of een filmpje relevant kan zijn of niet. Als je een webshop hebt met kookproducten, kan je recepten en gerechten via Youtube delen, dan is het dus wel relevant. Als je spullen om in de tuin te werken verkoopt, kan het minder relevant zijn. Als je toch een Youtubekanaal maakt, zijn hier enkele tips.

Kwaliteit

Als je een video maakt, moet je ervoor zorgen dat de kwaliteit van het filmpje goed is. Als het slecht gefilmd of veel te donker is, komt dit heel onprofessioneel over en dat is niet de bedoeling. Je moet geen dure of professionele camera hebben om een filmpje te maken. De kwaliteit van meeste digitale camera’s is goed genoeg, zeker als je ook op lichtinval en dergelijke let. Je kan ook een leuke achtergrond gebruiken bij het filmpje. Kies iets leuk maar zorg er ook voor dat de rest nog duidelijk is en je de aandacht niet te hard afleidt. Je kan ook een leuk muziekje onder de video zetten. Hier moet je wel bij uitkijken dat je geen muziek gebruikt die beschermd is met auteursrechten.

Klanten zelf video’s laten maken

Je kan klanten ook zelf video’s laten maken over jouw product. Je kan zo vragen voor een unboxing video of dat de klant laat zien hoe het product gebruikt wordt. Het is een leuke manier van interactie.

Een gezicht bij de webshop

Als je zelf de video’s maakt, geef je een gezicht aan de webshop. Mensen weten dan wie er achter het product zit dat verkocht wordt. Je maakt het zo ook persoonlijker door te laten zien wie je bent. Hier kan je ook andere mensen het gezicht van jouw webshop laten worden. Grote bedrijven doen dit vaker zoals George Clooney bij Nespresso past of Luk Wijns bij Gamma.

Links

Je moet er natuurlijk ook nog voor proberen zorgen dat je kijkers uiteindelijk naar de webshop gaan. Er zijn 2 manieren om je links te laten zien. Je kan een link in de beschrijving zetten en hopen dat de klant hierop klikt of de beschrijving leest. Je kan ook een link in het filmpje laten verschijnen. Je kan zelf kiezen wanneer het in beeld komt, in het begin, midden of einde. Kies zelf een moment waarvan jij denkt dat de klant op de link zal klikken.

Delen

Als je een filmpje op Youtube hebt gepost, kan je dit ook delen via andere social media. Je kan op Vimeo een account maken en het hierop posten. Je kan ook op je webshop zelf de filmpjes implementeren bij de producten of op je blog. Via andere social media zoals Facebook en Twitter kan je de links ook delen om zo een maximaal bereik te hebben.

8. Andere kanalen

Buiten de grote bekende social media kanalen zoals Facebook en Twitter zijn er ook nog andere. In België worden deze nog niet zo veel gebruikt maar in het buitenland al wel. In Amerika gebruiken ze meerdere andere netwerken zoals Tumblr of Flickr. Deze kanalen kunnen hier ook nog een opmars maken dus kan jij daar als webshop ook aanwezig zijn. Snapchat is ook aan een opmars bezig. Het wordt nu niet enkel door gewone consumenten gebruikt om iets naar vrienden te sturen maar ook om reclame te maken. Er zullen ook altijd nieuwe kanalen bijkomen dus up-to-date blijven is de boodschap!

Affiliate marketing

Bij affiliate marketing maak je reclame voor je webshop op een andere website. Er zijn websites die hier een speciale ruimte voor voorzien. Jij betaalt dan aan dat bedrijf om reclame voor jouw online winkel te maken. Je kan dan een banner van je eigen webshop op hun website zetten. Op die manier kan je dan bezoekers naar je webshop lokken. Je kan zelf op zoek gaan naar een website om dit te doen of je kan een bedrijf met een affiliate netwerk inschakelen. Zij hebben partners (affiliates) waar zij dan een banner van jouw webshop op zetten. Het nadeel bij het inschakelen van een bedrijf is dat je dan ook hen moet betalen. Je moet dan en het netwerk, en de website betalen.

Als je aan affliliate marketing doet, heb je 3 verschillende betalingsmogelijkheden. Het kan van campagne tot campagne verschillen welke het beste past bij het plan van jouw webshop.

  • Pay Per Click

Telkens als er iemand op de banner klikt, moet je een bepaald bedrag aan de website betalen.

  • Pay Per Lead

Je moet een bedrag betalen als er een actie voltooid is. Een lead kan een verkoop zijn, maar ook een inschrijving voor een nieuwsbrief.

  • Pay Per Sale

Je moet enkel betalen als er iets gekocht wordt op je webshop door een bezoeker die via de banner op een andere website op jouw webshop terecht is gekomen.

De meeste webshops doen aan Pay Per Sale omdat het doel uiteindelijk toch de verkoop van een product is. Meestal is het bedrag dat ze dan moeten betalen een procent van het verdiende bedrag door de verkoop. Het is dan dus eigenlijk een commissie dat je betaalt aan de affiliate.

Aan affiliate marketing zijn heel wat voordelen verbonden. Enkele hiervan zijn:

  • Je betaalt enkel voor het resultaat dankzij de betaalmethodes. Je betaalt dus geen vast bedrag maar enkel als jij er iets aan verdient.
  • Bij het gebruik van een netwerk hoef je niet zelf op zoek te gaan naar een website om je banners te plaatsen.
  • De publishers/partners bij een affiliate netwerk zorgen voor een groot bereik.
  • Je vergroot je naams- en merkbekendheid.
  • Het zorgt voor extra bezoekers op je webshop.
  • Je kan je klantenkring snel uitbreiden.
  • Je kan meer verkopen doordat er meer mensen op je webshop komen.
  • Als je met een netwerk samenwerkt, krijg je ondersteuning en tips om een goede affiliate marketing campagne te hebben.

Google Adwords

Google Adwords is misschien wel 1 van de meest gebruikte vormen van online reclame. Mensen die een product zoeken, starten hun zoektocht meestal in Google. Als je hier al meteen in de kijker komt, zullen ze ook sneller naar je webshop klikken om hier uiteindelijk misschien een product te kopen. De meeste mensen vertrouwen Google ook dus als je webshop hoog verschijnt in Google, vertrouwen ze je webshop meteen. In ons vorige E-book zijn we hier ook al dieper op ingegaan.

Er zijn 3 verschillende vormen die je kan gebruiken in Google om je product of webshop te promoten:

  • Google Text Ads: Dit is een stukje tekst waar je je bedrijf of webshop in promoot, rekening houdend met zoekwoorden. Dit zijn de bovenste artikels die je ziet waar meestal “adv.” Naast staat. In het voorbeeld zijn dit de bovenste 2 links van Nike en Sarenza.
  • Google Shopping: Google Shopping is een geautomatiseerde manier om je producten weer te geven in Google met de prijs en, indien je dit hebt, een rating door recensies. Gegevens van je webshop worden dan gelinkt met het Adwords Merchant Center. Dit zijn de bovenste foto’s in het voorbeeld.
  • Google Display Ads: Dit zijn ruimtes op websites waar je een banner of foto met een call to action op kan zetten. Google ‘verhuurt’ deze ruimtes aan bedrijven.

“Als je Google Adwords goed gebruikt voor je webshop, kan je er veel leads en verkopen uit halen.”

Enkele van de redenen hiervoor zijn:

  • Je eerste campagne kost niet veel tijd en is vrij snel voelbaar en aantoonbaar via statistieken.
  • De campagnes worden getoond aan een uitgebreid publiek die je als beginnende webshop niet snel bereikt.
  • De prijs/kwaliteit is goed. Je kan zelf bepalen hoeveel je betaalt. Je maakt het dus zo duur of goedkoop als je zelf wilt.
  • Als je een goede campagne maakt, hoef je geen fortuin te betalen om een goede ranking te krijgen. Google kijkt niet enkel naar het geld maar ook naar de kwaliteit van je campagne.
  • Dankzij statistieken kan je je campagne goed monitoren. Je kan altijd zien of je het goed of minder goed doet en waar dit aan kan liggen zodat je het kan bijsturen.
  • Je kan je advertenties goed targeten:
    • Zoekwoorden: je kan je advertentie laten verschijnen bij bepaalde zoekwoorden waar je op biedt.
    • Leeftijd: je kan targeten op een bepaalde leeftijdscategorie als je denkt dat je webshop of product leeftijdsgebonden kan zijn.
    • Geslacht: het is mogelijk om te targeten op geslacht. Als je bijvoorbeeld enkel vrouwenkleding verkoopt, kan je je dus richten op vrouwen.
    • Locatie: als je product heel streekgebonden is, kan je ook targeten op een regio of stad. Het is ook mogelijk om op een land of continent te targeten.
    • Apparaat: je kan in het inhoudsnetwerk ook targeten op apparaat. Je kan kiezen of je je advertenties op alle apparaten wilt laten zien of enkel op computer of tablet.
    • Tijdstip/dag: Je kan tot op de dag en minuut adverteren in Google. Je kan zelf kiezen op welk tijdstip van de dag je jouw advertentie wilt laten verschijnen.
    • Interesse: dit is eigenlijk retargeting of remarketing. Als iemand al een keer op je webshop is geweest, kan je hen ‘achtervolgen’ door advertenties te laten verschijnen. Een voorbeeld hiervan is dat je op Zalando naar schoenen hebt gekeken en je een dag later dezelfde schoenen ergens in een advertentie op een andere site ziet verschijnen.

Er zijn natuurlijk zoals bij alles ook nadelen aan verbonden:

  • Je hebt een beperkt aantal karakters om jouw webshop te promoten. Je moet dus in weinig woorden je webshop of product goed kunnen promoten.
  • Pay Per Click is voordelig maar als je campagne niet goed is opgemaakt, kan het zijn dat er mensen op je advertenties klikken zonder dat ze dit zoeken door verwarring. Je betaalt dan dus voor iets dat je geen resultaat geeft.
  • Google Adwords is ook tijdsintensief. Het opzetten duurt niet zo lang maar je moet constant analyseren en bijsturen om er het maximum uit te halen.

Als je Google Adwords op een goede manier gebruikt en hier tijd voor vrijmaakt, wegen de nadelen niet op tegen de voordelen.

 

Cost Per Acquisition

Als je met Google Adwords werkt, zal je vaak met een Cost Per Action (CPA) werken. Dit is hetzelfde als Cost Per Acquisition. Als je de CPA berekent, kan je dus eigenlijk zien hoeveel het kost om een nieuwe klant binnen te halen of een product te verkopen. Je kan berekenen wat deze kost is door het betaalde bedrag voor de advertentie te delen door het aantal acquisities (acties). Als je dan de winst per product zonder de acquisitiekosten vermindert met je CPA, kan je de winst per product die je overhoudt zien. Je kan via deze weg zien of je advertenties wel rendabel zijn. Als je CPA hoger is dan je winst, kost de advertentie je alleen maar geld en moet je toch iets gaan aanpassen. Het is dus belangrijk dat je hierop let en je niet gewoon veel betaalt omdat je denkt dat je dan hoger zal verschijnen. Je moet constant analyseren en bijsturen.

 

Google Adwords is een goede manier om je webshop te promoten. Het is ook iets waar je veel tijd in moet steken om hier het maximum uit te halen. Je kan hier dan ook een professioneel bedrijf zoals Flux voor inschakelen die voor jouw webshop de beste advertenties maakt. Je moet dan enkel zeggen wat je wilt en zij kunnen dit in jouw plek doen zodat jij er geen tijd aan moet besteden.

Klant overtuigen

Er zijn 6 principes van overtuiging die je kan gebruiken om klanten over te halen om toch iets te kopen op je webshop volgens Cialdini. Hij is een oud-hoogleraar psychologie en marketing en verdiept zich nu, dankzij zijn 2 opleidingen, in het denken van potentiële klanten.

  1. Reciprocity: als je iets geeft, krijg je er ook iets voor terug.

Bij Bol.com doen ze dit veel. Als je een product koopt, krijg je een korting van enkele euro’s zodat je de volgende keer ook bij hen iets koopt. Je krijgt dus iets terug als je iets koopt.

  1. Commitment en consistency: consistent zijn met wat we doen en geloven.

Je moet altijd doen wat je zegt. Als je iets belooft dan moet je het ook nakomen. Je kan zo in kleine stapjes werken door bijvoorbeeld eerst een e-mailadres achter te laten. Als ze dit invullen hebben ze ‘ja’ gezegd. Dan kan je een mailtje sturen en vragen of ze een kijkje willen nemen naar de nieuwe collectie, als ze dit doen dan hebben ze hier ook ‘ja’ op gezegd en zo kan je in kleine stapjes verder gaan naar het uiteindelijke doel, het kopen van een product in je webshop.

  1. Social proof: als anderen het doen, moet het wel goed zijn

Als je reviews kan lezen van mensen die zeggen dat het goed is, kan iemand anders ook overtuigd zijn. Iemand anders heeft bewezen dat het goed is dus dan zal dit ook goed zijn.

  1. Authority: iemand met aanzien geloven we sneller en luisteren we naar.

Hier kan je influencers voor gebruiken. Als iemand bekend of iemand met aanzien zegt dat het een goed product is of de webshop goed en gemakkelijk is, zullen mensen dit snel geloven omdat het iemand met kennis van zaken is.

  1. Liking: hoe aardiger we iemand vinden, hoe meer we ervoor willen doen.

Als je je klanten verwent, zullen zij eerder aan je denken dan aan een ander merk. Als je bijvoorbeeld een goede service geeft bij een probleem of soms een aandenken opstuurt, gaan ze je een aardig en leuk merk vinden en sneller overtuigd zijn om iets van je te kopen.

  1. Scarcity: iets dat schaars is, willen we des te meer hebben.

Als je een promotie op je webshop zet met ‘laatste artikelen’ of een deadline, gaan klanten denken dat ze snel moeten zijn omdat ze het anders niet meer kunnen kopen. Ze zullen minder twijfelen omdat er minder tijd is.

Conclusie

Bij een webshop maken komt veel kijken. Het gaat niet enkel om de technische kant en hoe goed de webshop effectief werkt, maar ook om het promoten. Er komt na het maken ook nog veel werk kijken bij het aan de man brengen.

Je webshop kan alleen maar opbrengen als er klanten zijn en je producten verkoopt. Hier zijn veel verschillende manieren voor. Als je deze manieren op een goede manier kan combineren, kan je je webshop laten groeien. Dit is iets waar veel tijd en werk in kruipt om een goed resultaat te krijgen. Het is ook altijd mogelijk om hier een professioneel bedrijf voor in te schakelen, zoals Flux, die dit voor jouw webshop kan doen.

Volg ons op social media!