E-Book.
Een professionele website  

laten maken.

Dit is de ultieme gids om een professionele website te maken. Uw website is het online visitekaartje van uw bedrijf en dus een uitstekende kans om een goede indruk achter te laten.

Uw klanten brengen steeds meer tijd door op het internet en zullen via Google naar u op zoek gaan. Het is daarom van belang dat u goed te vinden bent en dat uw website professionaliteit uitstraalt.

“Uw klanten brengen steeds meer tijd door op het internet en zoeken u via Google”

Het internet biedt heel veel mogelijkheden die, jammer genoeg, door veel bedrijven nog niet volledig benut worden. Om uw concullega’s voor te zijn kan u het best zo snel mogelijk een professionele website laten maken. Op die manier zult u hoger in Google verschijnen en daardoor meer klanten aantrekken.

Vaak is uw website één van de eerste kanalen die potentiële klanten gebruiken om informatie over uw bedrijf te bekomen. Het is daarom van belang dat uw website er professioneel uitziet en zo eenvoudig mogelijk werkt. In deze gids beschrijven wij de 5 stappen die nodig zijn om een professionele website te laten maken.

Een overzicht van de voornaamste hoofdstukken in dit e-book

vinger

Bepaal je doel

Het is belangrijk dat u goed voor ogen heeft

> Lees meer

zoeken

Wat doen uw
concullega’s?

Je moet eerst bepalen wie je concullega’s zijn

> Lees meer

advertenties2

Kies een
mooie stijl

Een mooie stijl kiezen klinkt heel erg gemakkelijk, maar het is meer dan dat

> Lees meer

strategie

Bespreek de structuur
van de website

Een professionele webdesigner zal, samen met u, een structuur uitwerken van uw website

> Lees meer

online-ads

Laat de website bouwen door
een ervaren webdesigner

Het klinkt nogal logisch dat je best op zoek kunt gaan naar een webdesigner met ervaring

> Lees meer

cold-calling

Promotie van
de website

Het is van belang dat je website goed onderhouden wordt!

> Lees meer

locked-lock

Onderhoud en
veiligheid van de website

Om uw website te onderhouden worden websites gemaakt met behulp van een CMS

> Lees meer

different-screen-size

Lees onze
andere E-books

Klik hier om meer van onze E-Books te lezen

> Lees meer

1. Bepaal je doel

Het is belangrijk dat u goed voor ogen heeft waarom u de website nodig heeft en wat uw huidige en potentiële klanten allemaal moeten kunnen vinden op de website. Aan de hand van dit concrete doel kun je op een efficiënte manier te werk gaan bij het ontwikkelen van de nieuwe website.

De mogelijke doelen van een website vallen grofweg onder te verdelen in 4 groepen, die hieronder verder worden uitgewerkt. Het is perfect mogelijk dat het doel van uw website bestaat uit een combinatie van twee, drie of alle vier de mogelijke doelen.

“Bepaal het doel van uw website, zodat we op een efficiënte manier te werk kunnen gaan.”

Een website om je doelgroep te informeren

Een website die enkel en alleen fungeert om je doelgroep te informeren noemt men ook wel een corporate site. Dit is een online visitekaartje die uit enkele pagina’s bestaat met duidelijke informatie over het bedrijf. Met behulp van een corporate site kunt u snel en efficiënt de nodige informatie laten zien, zoals uw openingstijden en contactgegevens.

Door deze informatie op een duidelijke manier te communiceren vergroot je de tevredenheid bij de klanten.  

Typische voorbeelden van een corporate website zijn: websites van hogescholen, universiteiten, restaurant, bibliotheken etc.

 

Een website om goederen of diensten te verkopen

Een website die bedoeld is om goederen te verkopen noemen we ook wel een transactiesite. Het doel bij deze categorie is het realiseren van directe online verkopen. Het is de bedoeling dat het aantal online bezoekers stijgt en daarbij aansluitend ook het conversieratio. Wanneer deze beide stijgen zal de omzet ook enorm toenemen. Vervolgens is het belangrijk om te werken aan het verhogen van het gemiddelde orderbedrag. Daarnaast leggen we de nadruk op het verhogen van het aantal herhaalbezoeken en -verkopen.

Het voornaamste doel is uiteraard goederen of diensten verkopen. Maar goede webshops zullen de website gebruiken om allerlei informatie van de (potentiële) klant te achterhalen zoals hun voorkeuren, behoeften en demografische kenmerken. Deze gegevens kun je hergebruiken wanneer je andere vormen van marketing wil opstarten.

Bekende transactiesites zijn: zalando.com, bol.com, ebay.com etc.

 

Een website om leads te genereren

Een website wordt in dit geval vooral gebruikt voor het genereren of kwalificeren van een prospect, dit wordt ook wel lead generation genoemd. Dit doel wordt voornamelijk gebruikt door bedrijven die dure producten of diensten verkopen. Het is de bedoeling om de klanten zo lang mogelijk op hun website te houden en te voorkomen dat ze naar de concurrent gaan. Dit gebeurt bijvoorbeeld door middel van een mooi design in combinatie met een chatfunctie om al hun vragen te kunnen stellen.

 

Een website als branding van je merk of bedrijf

Deze branding websites worden gebruikt om indirect leads of verkopen te genereren. Je kunt op deze website namelijk niet het hoofdproduct van het bedrijf kopen, maar draait volledig om merkbekendheid creëren en vergroten. Je kunt zo’n website herkennen aan de interactieve functies, bedrijfsinformatie, kortingsbonnen, feedback, reviews etc.

Een bekend voorbeeld van zo’n website is Coca-Cola. Wat vooral opvalt is dat je de bekende Coca-Cola frisdranken niet kan aankopen via deze website. Wel zijn er tal van andere producten met het Coca-Cola logo erop die aangekocht kunnen worden. Daarnaast vind je er voornamelijk spelletjes, kortingsbonnen, interactieve functies, uitleg over de nieuwe producten, verschillende wedstrijden, uitleg over goede doelen die Coca-Cola steunt etc. Het doel is hier dus duidelijk niet directe verkoop van frisdrank, maar het vergroten van naamsbekendheid.

2. Wat doen uw concullega’s?

Een eerste stap bij het analyseren van je concullega’s is te bepalen wie dat precies zijn. Maak een lijst van de concurrenten die je al kent, dit is al een eerste stap. Uiteraard zijn er ook bedrijven die je wellicht (nog) niet kent. Om erachter te komen wie deze groep is, kun je gebruik maken van Google. Type een aantal sleutelwoorden in waarop u graag gevonden zou willen worden. Iedereen die boven u in de ranking staat, rankt hoger op het sleutelwoord en is daarmee een concurrent.

Wanneer u een lijst heeft opgesteld van uw concullega’s, is een tweede stap om de websites van deze concurrentie goed te bekijken. Het is belangrijk om te zien wat u goed of minder goed vindt bij uw concurrenten. Zo kunt u inspiratie opdoen of bepalen wat u juist niet zou willen bij het maken van een professionele website.

Naast het feit dat u inspiratie op kunt doen, is het ook belangrijk om te achterhalen wat uw bezoeker verwacht te gaan zien. Verwachten zij een hele chique website of eentje met allemaal grafische details of misschien verwachten zij een iets meer ‘basic’ website met contactgegevens duidelijk vermeld.

“Het is van belang dat het ‘plaatje’ klopt.”

Een aantal belangrijke zaken waar u op kunt letten zijn:

  • Homepage
  • Navigatie
  • Interactie
  • Design
  • Leesbaarheid

Een aantal belangrijke vragen die u moet stellen omtrent uw concullega’s staan hieronder opgelijst:

  1. Op welke positie sta ik, ten opzichte van mijn concollega’s in de zoekmachines?

Uiteraard wilt u graag zo hoog mogelijk in Google staan, zodat potentiële klanten u gemakkelijk kunnen vinden. Flux Webdesign doet hun uiterste best om websites te maken volgens de richtlijnen van Google. Op die manier scoren onze klanten automatisch hoger met hun nieuwe website ten opzichte van hun vorige website.

  1. Hoe ziet het design van de websites van uw concullega’s er uit?

Dit is een erg belangrijke vraag. Het is zeker goed om te zien wat de concullega’s doen die het ‘beter’ doen dan u. Straalt hun website (wel) professionaliteit en vertrouwen uit? Aan wat ligt dit precies? En vooral: hoe gaat u ervoor zorgen dat u dit vertrouwen ook kan uitstralen? Een professioneel webdesign bureau helpt u graag met het ontwerpen van een mooi design.

  1. Voldoet de website van uw concullega aan uw verwachting?

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat aan de verwachting van potentiële klanten wordt voldaan. Als je opzoek bent naar een betrouwbare bank die reeds lange tijd in de markt is, wil je geen website met hippe muziek en flashy afbeeldingen tegenkomen. Je verwacht een rustige, zakelijke website waar duidelijk wordt uitgelegd wat ze doen. Zorg er dus voor dat je erachter komt wat bezoekers verwachten en hoe je hier aan kan voldoen. Het vertrouwen wordt beïnvloed door de stijl van de website, hierover lees je meer in het volgende hoofdstuk.

3. Kies een mooie stijl

Een mooie stijl kiezen klinkt heel erg gemakkelijk, maar er komt net iets meer bij kijken dan u wellicht van te voren denkt.

Tip 1: Ga op zoek naar websites die u aanspreken, die een mooie stijl hebben en waar u zich mee zou willen identificeren. Een voorbeeld hiervan zijn de demo-websites van Flux Webdesign. Zo kunt u aan de webdeveloper een voorbeeld overleggen op het moment dat u een professionele website laat maken.

Tip 2: Kies in overleg met het webdesignbureau de juiste kleuren. Om de juiste look en feel te creëren als uw fysieke adres, is het wellicht handig om ongeveer dezelfde kleuren te gebruiken die ook in de winkel worden gebruikt. Heeft u nu echter geen winkel of geen duidelijke stijl van inrichting, is het handig om een geheel nieuw kleurenpalet uit te denken. Deze kleuren kunnen de klant helpen om zich met uw website te kunnen identificeren.

Wij raden bij het maken van een professionele website aan om gebruik te maken van 2 tot 4 kleuren om het simpel en ‘clean’ te houden. Afhankelijk van welke boodschap u wilt overbrengen met uw website kunt u gebruik maken van ‘psychologische trucs’:

(Ga met je muis over de blokken voor meer informatie)

Groen

Natuurlijk

Duurzaamheid

Blauw

Zakelijk

Betrouwbaar

Paars

Spiritualiteit

Kracht

Rood

Krachtig

Snelheid

Oranje

Entertainment

Goedkoop

Zwart

Macht

Klassiek

Let op: Erg belangrijk is dat iets wat opvallend moet zijn, zoals een ‘call to action-button’, best niet in dezelfde kleur staat als de hoofdkleuren van uw site. Gebruik contrasterende kleuren voor deze buttons (zoals ‘contact’ of ‘nu kopen’) om een hogere conversieratio te realiseren.

Tip 3: Een laatste element wat je absoluut niet mag vergeten bij het bepalen van uw stijl is het overleg met het webdesign bureau. In de eerste plaats zijn zij er om u van advies te voorzien. U kunt bijvoorbeeld hun eerdere projecten zien of in overleg horen wat zij voorstellen. Daarnaast is het ook belangrijk dat zij achter uw gekozen stijl staan. Het webdesignbureau zal natuurlijk de stijl moeten doorvoeren

4. Bespreek de structuur van de website

Een professionele webdesigner zal, samen met u, een structuur uitwerken van uw website. Daarvoor is het handig als u zelf al enig idee heeft van hoe die structuur eruit gaat zien. Het is natuurlijk niet zo gemakkelijk om de structuur van de website ineens uit te tekenen. Daarom is het van belang om eerst uit te zoeken naar welke informatie je potentiële klant precies zoekt. Om hierachter te komen kun je Google Keyword Planner gebruiken.

In deze tool kun je gemakkelijk je website ingeven en de hoofdactiviteit van uw bedrijf. Google Keyword Planner geeft zelf een hele lijst aan van woorden die gebruikers ingeven. Op deze manier kun je gemakkelijk uitzoeken welke zoekwoorden belangrijk zijn om te vermelden en welke je zelfs kunt gebruiken om een hele pagina aan te wijden.

Wanneer je erachter bent over welke onderwerpen je precies pagina’s wilt maken, kun je de structuur gaan opbouwen. Om dit te doen raden wij aan om gebruik te maken van een sitemap. Je kunt hiervoor gebruik maken van Excel, Visio of gewoon een pen en papier.

Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n sitemap

Op het moment dat u zelf al een sitemap heeft gemaakt, kunt u deze overleggen met uw webdesigner. Deze sitemap fungeert dan als basis en deze kunt u laten zien aan uw webdesigner. U kunt met hen nogmaals in gesprek gaan en samen tot de beste indeling van uw website komen.

5. Laat de website bouwen door een ervaren webdesigner

Het klinkt nogal logisch dat je best op zoek kunt gaan naar een webdesigner met ervaring, maar hoe weet je welke webdesigner de beste is? Er zijn een aantal factoren waar je op moet letten:

  • SEO: typ in Google ‘webdesign Antwerpen’ en bekijk wie er in de top-3 verschijnt. Zij zullen hun website geoptimaliseerd hebben volgens de laatste Google richtlijnen, en kunnen dit voor uw nieuwe website ook doen.
  • Referenties: Een goed webdesign bedrijf wil laten zien welke projecten zij hebben afgerond. Het kan interessant zijn om te zien voor welke bedrijven zij al websites hebben gerealiseerd. Je kunt hier ook gelijk kijken of de stijl van de websites die zij maken jou bevalt.
  • Reviews: Bekijk via Google, Facebook of hun homepagina wat huidige klanten over het bedrijf vertellen. Zijn de ervaringen positief? Raden zij het bedrijf aan bij anderen?

Als je een betrouwbare webdesigner gevonden hebt, is het belangrijk om af te spreken dat je vroeg in het proces al aanpassingen of opmerkingen kunt doorgeven. Zo kun je ervoor zorgen dat je op tijd bijstuurt, indien dit nodig is.

“Maar hoe weet je welke webdesigner de beste is?”

Flux webdesign werkt in een ontwikkelomgeving. Dit houdt in dat u op deze ontwikkelomgeving kan inloggen en op die manier de website live kan volgen. Op die manier kan u gericht feedback geven en zien zij dat het proces heel soepel verloopt.

6. Promotie van de website

Uw website is ontwikkeld en staat live, gefeliciteerd! Nu is het natuurlijk nog belangrijk dat deze goed onderhouden wordt en beveiligd is tegen mogelijke hacks. U heeft dus een mooie website, maar wat nu als er geen bezoekers naartoe komen? Een eerste stap naar promotie van uw website is het meten van het aantal bezoekers. Hiervoor kunt u het beste gebruik maken van Google Analytics. U kunt dit zelf opzetten, of uw webdesigner kan dit gemakkelijk voor u doen. Deze tool houdt bij hoeveel mensen uw website hebben bezocht en hoe ze op uw website zijn gekomen. Als u eenmaal bijhoudt hoeveel bezoekers op uw website komen, komt u er wellicht achter dat u graag meer bezoekers zou willen aantrekken. Dit kan u natuurlijk doen door verschillende marketing kanalen te gebruiken, maar wij leggen hier de focus op het optimale gebruik van Google. Om hoog te ranken in Google zijn er grofweg twee kanalen beschikbaar:

SEOSearch Engine Optimization

Dit is eigenlijk een ‘gratis’ manier van marketing, waarbij men dus geen advertentiekosten hoeft te betalen. Het gaat erom dat Google uw website gemakkelijk kan vinden en hoog zal ranken op bepaalde zoekwoorden. U kiest zelf op welke zoekwoorden u graag gevonden wilt worden.

Google kijkt naar een heleboel zaken om te bepalen wie er bovenaan in de zoekresultaten komt te staan. Een van de eerste zaken is de inhoud van de website. Zodra u een aantal zoekwoorden heeft gekozen, waar u graag op gevonden wilt worden, kunnen we aan de slag gaan met het optimaliseren van de content. Het is namelijk belangrijk dat het zoekwoord terugkomt op de pagina, maar dat het ook een gezonde mix van woorden en zinnen blijft.

Naast het feit dat de teksten geoptimaliseerd moeten worden, is het ook van belang dat de website technisch gezien volledig volgens de richtlijnen van Google is opgebouwd. Als uw website is gemaakt door een correcte webdesigner, zoals Flux Webdesign, zal dit in orde zijn.

Google houdt ook rekening met het aantal ‘backlinks’ die naar uw website linken. Wanneer een website met een hoge waarde uw website vernoemd, is dit voor Google een goed teken. Wij raden daarom ook aan om ervoor te zorgen dat uw website vaak vernoemd wordt, bijvoorbeeld door persberichten.

Let wel op: het proces is intensief en tijdrovend, waardoor het wellicht handig is om een specialist in de arm te nemen.

SEA – Search Engine Advertising

Een andere manier om ervoor te zorgen dat u gevonden wordt op Google is gebruik maken van Google Adwords. Dit is de tool die u kunt gebruik te maken om te adverteren in Google. Deze advertenties herkent u aan het groene tekentje dat voor het webadres staat. De bedrijven die hiertussen staan, betalen dus per click.

Wilt u ook graag bovenaan in Google staan en op deze manier meer bezoeker naar uw website krijgen? Dan kunt u gemakkelijk een Google Adwords account aanmaken, een paar honderd euro hierop zetten en zien wat er gebeurt. Dit raden wij echter af. Het is van belang dat u goed onderzoekt op welke zoekwoorden u gevonden wilt worden en op welke zeker niet. Zo wilt u vast niet gevonden worden op uw dienst in combinatie met het woord gratis of jobs? U zou dan namelijk betalen voor iemand die opzoek is naar een gratis product of een job in de sector. Bij voorbaat is het al duidelijk dat zij geen betalende klant zullen worden. Wanneer wij een Google Adwords campagne voor onze klanten opzetten, voegen we dus ook altijd “negatieve zoekwoorden” toe. Dit doen we zodat de klant niet onnodig betaalt en de conversies hoog blijven.

7. Onderhoud en veiligheid van de website

Om uw website te onderhouden worden websites gemaakt met behulp van een content management system (CMS). Wij raden sterk aan om gebruik te maken van het CMS WordPress, wat (indien je het op de juiste manier gebruikt) een erg veilige CMS is. Meer informatie over WordPress en haar veiligheid vind je hier.

WordPress heeft een marktaandeel van 58,8%* en is daarmee de grootste speler onder de verschillende CMS. Hierdoor is WordPress af en toe het onderwerp van een poging tot hacken. Hier hoeft u zich echter geen zorgen over te maken, als uw webdesign bureau regelmatig de benodigde veiligheidsupdates uitvoert. Zo beschermt Flux Webdesign haar klanten door alle veiligheidsupdates op tijd uit te voeren en houden zij de websites van hun klanten veilig. Flux webdesign heeft, om de websites van hun klanten veilig te houden, een onderzoek verricht naar de Panama papers. Hoe gingen de hackers te werk en hoe kunnen wij ervoor zorgen dat dat bij onze klanten zeker niet gebeurt?

* bron

Wil je op de hoogte gehouden worden van relevante inhoud en nieuwe e-books, schrijf je dan in op onze nieuwsbrief

Volg ons op twitter