19 SEO trends in 2017

mixpanel icon

2016 is ten einde en dat betekent dat het nuttig is om op een rijtje te zetten wat 2017 ons gaat brengen op het gebied van SEO (Search Engine Optimisation). In het algemeen geldt voor 2017:

“Hoe beter de gebruikservaring, hoe hoger de ranking.”

Als je graag hebt dat je website ook in 2017 gevonden wordt, dan lees je best even dit artikel door. Hieronder volgen 19 trends, die in 2017 een belangrijke invloed gaan hebben op de ranking van je website binnen Google.

Google heeft één belangrijk doel voor ogen aankomend jaar: haar gebruikers de meest relevante resultaten tonen. Daarnaast beloont Google de websites die snel en veilig zijn en bovendien volledig in het teken staan van de gebruiker. Ook gaat zij ervan uit dat websites anno 2017 volledig mobielvriendelijk zijn. Een mobielvriendelijke website wordt dus niet langer een uitzondering, maar de regel. Steeds meer mensen lezen hun content via een smartphone of tablet, waardoor Google hier veel belang aan hecht.

 SEO in 2017 in een notendop:

+ SEO vergt steeds meer inspanningen op het gebied van content creatie, gebruiksvriendelijk design, betrouwbare, snelle en veilige technologie.

+ SEO betekent kwaliteit boven kwantiteit

+ Het schrijven van substantiële content

+ In 2017 wordt de mobiele telefoon nog belangrijker dan ooit. Daarom is het van belang dat websites mobielvriendelijk zijn.

Goede SEO zorgt ervoor dat je hoog in de ranking komt te staan. Bovendien betekent een SEO-investering resultaat op de langere termijn.

“SEO MAAKT NOG STEEDS HET VERSCHIL EN ZORGT VOOR EEN TOP-RANKING ”

De basis van goede SEO is dat de website zo bouwen en optimaliseren dat zoekmachines de inhoud op een correcte manier kunnen indexeren. Belangrijk is dat mensen je inhoud begrijpen, maar minstens even belangrijk is dat de zoekmachines de inhoud begrijpen. Anders zal je website nooit gevonden worden en maakt het niet uit of mensen je website begrijpen of niet.

Op dit moment zijn heel veel websites (nog) niet geoptimaliseerd voor online vindbaarheid. De oorzaak ligt hier meestal bij een gebrek aan kennis, of het idee dat hun website wel opgepikt zal worden. Zelfs de mooiste website met de beste inhoud, heeft een goede SEO-strategie nodig.

Een aantal belangrijke maar eenvoudige tips:

  • Controleer hoe goed jouw website zich houdt aan de Google Richtlijnen voor Webmasters.
  • Gebruik je belangrijkste zoekterm in de URL.
  • Gebruik je belangrijkste zoekterm in de titel.
  • Schrijf een uitnodigende ‘description metatag’ tekst. Deze toont Google namelijk vaak in de zoekresultaten onder de titel. Een uitnodigende tekst vergroot de doorklikratio en dat levert niet alleen meer bezoekers op, maar het is ook goed voor je ranking.
  • Gebruik je belangrijkste zoektermen in de eerste 100 woorden van je tekst.
  • Gebruik je belangrijkste zoektermen verder met mate en alleen waar het voor een mens logisch is.
  • Maak de inhoud van de pagina relevant, doelgericht en makkelijk te lezen.
  • Gebruik relevante externe links naar goede kwaliteit content.
  • Zorg voor hoogwaardige backlinks. Hiermee bedoelen wij dat andere websites linken naar jouw website. Zodra Google ziet dat je vaak genoemd wordt op andere webpagina’s, vergroot dit de geloofwaardigheid van de website. U kunt hier meer over lezen in hoofdstuk 6 van het Ebook Hoe uw website laten renderen.
  • Verwerk goed geoptimaliseerde afbeeldingen en video’s in je pagina’s.
  • Zorg voor een correcte spelling en grammatica.
  • Zorg ervoor dat de pagina mobielvriendelijk is.
  • Zorg ervoor dat de pagina snel is.

Hieronder volgen de 19 meest belangrijke trends die zich in 2017 verder gaan ontwikkelen en van grote invloed zullen zijn voor een correcte SEO-strategie.

mixpanel icon

1. Gebruikservaring

Sinds kort houdt Google meer rekening met de gebruiksvriendelijkheid van websites en laat die merken in haar ranking. Bezoekers van websites willen een fijne webervaring en daarom wil Google dat ook.

Ook bij hen geldt: ‘klant is koning’. Dit kan je afleiden uit de algoritme-updates van de laatste jaren. Alles wat Google doet, komt de gebruiker ten goede. Dit wordt al maar belangrijker en dat geldt voor alle facetten van een website: inhoud, lay-out, snelheid, veiligheid, … Alles moet draaien rond de gebruikservaring van de websitebezoeker, ze aantrekken en ze vooral tevredenstellen.

Frans Jan Boon zegt: “Websites die zich kunnen aanpassen aan de intentie en wensen van gebruikers, onder andere door optimalisatie en personalisatie, hebben hier een voorsprong. Marketeers en bureaus die naast SEO ook website optimalisatie en personalisatie in hun bagage hebben, hebben hier dus ook een streepje voor.”

mixpanel icon

2. Machine learning en artificial intelligence

Om de tekenen te herkennen die duiden op een goede gebruikerservaring maakt Google steeds meer gebruik van kunstmatige intelligentie en machine learning. Deze technieken stellen Google in staat om het gedrag van zoekers te interpreteren.

Momenteel helpt machine learning Google te bepalen welke algoritmes op een specifieke zoekterm toe te passen. Met andere woorden: Er is niet één algoritme waar we op moeten letten en een algemene SEO-benadering volstaat niet meer. Door middel van machine learning is SEO dus complexer geworden en deze trend zet zich in 2017 zeker door.

mixpanel icon

3. Mobielvriendelijke websites

Al in 2014 is Google begonnen met het stimuleren van websites mobiel te maken door een speciale webapplicatie die test of uw website mobiel vriendelijk is. U kan uw website zelf hier testen: https://search.google.com/search-console/mobile-friendly

Dit werd duidelijk op 21 april 2015. Toen begon Google met het bevoordelen van mobielvriendelijke websites in de mobiele zoekresultaten. Deze ingrijpende maatregel kreeg al snel de bijnaam ‘Mobilegeddon’. Nieuw in 2017 is dat Google de indexen gaat scheiden. Een aparte index voor desktop én eentje voor mobiele apparaten.

Google heeft een aantal basisregels waar je aan moet voldoen, om ervoor te zorgen dat zij de website indexeert als ‘mobielvriendelijk’:

  • Maak geen gebruik van software die niet gebruikelijk is op smartphones, zoals Flash.
  • De tekst moet leesbaar zijn zonder in te zoomen.
  • De content is volledig ‘responsive’. Dit betekent dat de inhoud volledig op het scherm past, zonder dat de bezoeker horizontaal hoeft te scrollen.
  • Linkjes staan ver genoeg uit elkaar, zodat je niet per ongeluk op de verkeerde link klikt met je vinger.

Volgens experts zal tegen het einde van 2017 driekwart van alle traffic op een mobiel apparaat gebeuren. Momenteel gebeurt ongeveer 40% van de websitebezoeken via smartphone of tablet. Daarom is het erg belangrijk dat je website mobielvriendelijk is.

mixpanel icon

4. Content Marketing gaat een nog grotere rol spelen

Nog meer dan in 2016, gaan SEO en Content Marketing hand in hand door het leven in 2017.

Google kijkt niet alleen naar de inhoud van websites, maar houdt ook bij hoe lang bezoekers op een webpagina blijven. Als je er dus in slaagt om een bezoeker via Google op je website te krijgen, en je bezoeker gaat nadien snel terug weg wegens te beperkte of niet kwaliteitsvolle inhoud, dan zal je positie in Google dalen.

Een goed inzicht in de trefwoorden die mensen gebruiken om jouw inhoud te vinden de basis onder je content strategie is eveneens heel belangrijk. In de praktijk betekent dit, dat aan de basis van elk artikel dat je publiceert niet alleen een interessante invalshoek voor de lezer staat, maar ook een gedegen zoektermen onderzoek. Want als niemand via Google zoekt naar de termen die je gebruikt in je artikels, dan zal ook niemand je inhoud vinden.

“Dit benadrukt het belang van de juiste zoekwoorden”

Deze zoekwoorden kan je met verschillende tools vinden, zoals Google Trends, Think with Google en de Zoekwoordplanner van Google Adwords.

Een extra voordeel van een intensieve content marketing aanpak is dat alleen al de hoeveelheid hoogwaardige content die je publiceert, zorgt voor een enorme hoeveelheid zoektermen en -zinnen waarop men je site kan vinden. Essentieel is hierbij dat je originele, door mensen geproduceerde inhoud publiceert, geen voorgemaakte robotteksten.

mixpanel icon

5. Onderwerpen in plaats van trefwoorden

Hoewel het nog steeds belangrijk is om tde werken met trefwoorden, wordt het nu ook belangrijker om te denken in onderwerpen. Dit komt doordat Google steeds beter in staat is om als het ware te ‘begrijpen’ waar een bepaalde webpagina over gaat, zonder al te zwaar op trefwoorden te leunen.

mixpanel icon

6. Gesproken zoekopdrachten

Een relatief nieuwe ontwikkeling op het gebied van de SEO-trends. Steeds meer mensen gaan hun mobiele zoekopdrachten doen met gesproken berichten.

Met het toenemende belang van mobiele zoekopdrachten groeit ook het aantal gesproken zoekopdrachten hard. Volgens Google worden zoekopdrachten steeds meer uitgevoerd met behulp van de stem. Virtuele assistenten als Google Now, Apple Siri en Microsoft Cortana raken steeds meer ingeburgerd.

Elk jaar wordt hier weer de nadruk opgelegd. Maar in 2017 wordt voice search écht belangrijk.

“VOICE SEARCH IS EEN VAN DE SNELST GROEIENDE TRENDS BINNEN SEO-LAND EN DIT ZAL ZEKER AANHOUDEN.”

Dit komt gedeeltelijk door de groei van mobiel internetgebruik.

Daarmee verandert er iets fundamenteels in ons zoekgedrag, namelijk de trefwoorden en -zinnen die we gebruiken. Gesproken zoekopdrachten verschillen immers behoorlijk van getypte zoekopdrachten. Bij een geschreven zoekopdracht zullen we bepaalde trefwoorden gebruiken, maar bij een gesproken opdracht zullen we meer in vraagvorm de zoekopdracht ingeven.

Een gouden tip kan zijn dat je een FAQ opstelt, dan bied je je bezoekers al een antwoord aan. Dan moeten ze niet zoeken maar hebben ze het al kant en klaar voor zich liggen.

Dit komt gedeeltelijk door de groei van mobiel internetgebruik.

mixpanel icon

7. Video nog belangrijker voor SEO

Video wordt in 2017 nog belangrijker voor SEO dan nu al het geval is. YouTube is op dit moment de tweede grootste zoekmachine na Google Search. In december 2015 was het bezoekersaantal op YouTube.com zelfs groter dan op Google.com, meldt de Telegraph.

Dat video nog belangrijker wordt voor SEO komt ook mede door het stijgende gebruik van de smartphone. Zo heeft onderzoek uitgewezen dat filmpjes vele malen vaker worden gedeeld via sociale media dan een tekstbericht.

Het is dan ook een enorm goed idee om filmpjes in je SEO-strategie op te nemen. Maak ze zelf en upload ze op Youtube. Zorg er dan ook voor dat je die video’s in je website opneemt. Zo creëer je embedded content voor jezelf en dat maakt je pagina beter zichtbaar in de zoekresultaten.

Zorg ervoor dat de Youtube video goed is geoptimaliseerd voor vindbaarheid. Dat doe je onder andere door:

  • Goede metadata in te voeren (titel, omschrijving en tags). Besteed in ieder geval voldoende aandacht aan een pakkende titel met het belangrijkste trefwoord aan het begin.
  • De video goed te promoten via je sociale media kanalen, zodat hij veel views en likes krijgt.
  • Bezoekers uit te nodigen de video te delen met hun netwerk of ernaar te linken of embedden.
  • Video’s van hoge kwaliteit te uploaden (HD video’s scoren beter dan standaard video’s).
  • Begin een Youtube kanaal met consistente merkbeleving en een aangepaste URL.

Een andere reden waarom video belangrijk is voor je SEO is de tijd die mensen op je webpagina blijven. De zogenaamde dwell time.

Google redeneert dat hoe langer bezoekers op je webpagina blijven, hoe beter de kwaliteit zal zijn. Embedded video’s kunnen de gemiddelde lengte van een pagina bezoek flink opkrikken.

Ten slotte wordt het belang van video voor SEO groter door Facebook. Hiervoor zijn twee redenen:

  • Facebook ontwikkelt zich tot een belangrijke zoekmachine.
  • Facebook zet heel groots in op video content, met name live video middels Facebook Live.

Samengevat: Het produceren of verzamelen en vervolgens in je website embedden van video’s is dan ook een goede SEO strategie voor 2017.

mixpanel icon

8. Lokale context belangrijker dan ooit

Werkt jouw bedrijf vooral lokaal? Dan is een lokale SEO aanpak in 2017 belangrijker dan ooit. Het toenemende belang van lokale context komt natuurlijk ook direct voort uit het sterk groeiende smartphone gebruik.

Smartphones stellen hun gebruikers in staat om heel makkelijk en snel informatie te vinden over zaken in hun directe omgeving.

Controleer voor 2017 daarom of je lokale vermeldingen nog actueel zijn en werk ze waar nodig bij. Vergeet daarbij zeker Google Mijn Bedrijf niet. Deze informatie toont Google aan de rechterzijkant van de zoekresultaten wanneer iemand zoekt op jouw bedrijfsnaam.

mixpanel icon

9. Zoeken wordt nog socialer

Veel shoppers zoeken meer en meer informatie over producten en diensten op sociale media. Youtube is al de tweede grootste zoekmachine, maar ook Pinterest is enorm aan het oprukken. Ook Facebook staat op het punt om aanpassingen door te voeren wat betreft hun zoekmachine. Belangrijke ontwikkelingen voor 2017 zijn dat Google de focus gaat verleggen van Google+ naar Facebook en Twitter. Zo gaat Google Twitter-updates sneller indexeren. Ook Instagram speelt een belangrijke rol in deze ontwikkeling:

Instagram wordt het meeste gebruikt door de nieuwe generatie van kopers. Bijna 90% van de gebruikers is jonger dan 35 jaar. Het heeft dan ook een enorme doelgroep die bereikt kan worden. Maar liefst 500 miljoen actieve gebruikers per maand!

Instagram heeft maandelijks 500 miljoen actieve gebruikers

Met Instagramadvertenties, zullen merken zich met consumenten kunnen verbinden ongeacht waar ze ook maar zijn. Op die manier kunnen ze indruk maken op jongeren, en dit is precies de doelgroep waarvan hun inkomen én hun uitgaven alleen maar zullen vergroten.

Daar komt nog bij dat Instagramadvertenties perfect passen in a native browsing ervaring. Kort gezegd: Instagram is de droom van adverteerders. Maar toch moeten we in gedachten houden dat Instagram-ads nog vrij nieuw zijn en dat ze zich nog niet bewezen hebben op lange termijn. Toch, mensen onthouden ze wel… Iets om naar uit te kijken in de toekomst.

mixpanel icon

10. Zoeken op afbeeldingen nog belangrijker

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Een spreekwoord waar ook Google het erg mee eens is. Google heeft zelfs een eigen afbeeldingen zoekmachine: Google Images of Google Afbeeldingen.

Goed geoptimaliseerde afbeeldingen, infographics, memes, e.d. doen het goed via image search en, net als video, houden ze bezoekers langer vast. Voorzie je afbeeldingen daarom zo goed mogelijk van metadata, met tenminste een ALT-tag met je belangrijkste trefwoord erin.

mixpanel icon

11. Zoeken binnen apps

Als je organisatie één of meerdere apps heeft, dan moet je er op letten dat de apps zoekmachinevriendelijk zijn. Google integreert het app ecosysteem namelijk steeds verder in de zoekmachine.

Google begon in oktober 2013 met het indexeren van een beperkt aantal apps. In juni 2014 stelde Google deze functionaliteit beschikbaar voor alle apps. In april 2015 introduceerde Google suggesties voor apps, ook als je die niet op je telefoon hebt geïnstalleerd. In mei 2015 volgde de ondersteuning van iOS via Chrome en in oktober 2015 kondigde Google aan deze mogelijkheid ook toe te voegen aan Safari.

mixpanel icon

12. Google krijgt steeds completer beeld van je website

Google heeft een beter beeld van je website, ook hoe deze er uit ziet. Dit is voordelig als je website gebruiksvriendelijk en mooi is.

Laat daarom Google JavaScript en CSS indexeren. Sinds mei 2014 indexeert Google alle JavaScript en CSS van websites. Dat wil zeggen dat Google tegenwoordig als het ware in staat is om webpagina’s hetzelfde te ‘zien’ als een echte bezoeker.

mixpanel icon

13. Snelheid wordt een ranking factor

Nu 2016 voorbij is en 2017 voor de deur staat, wordt de laadsnelheid van een website de een steeds belangrijkere rankingfactor van de Google Index. Maar toch zijn er heel wat organisaties die zich daar niets van aantrekken.

Onthoud dus dat je daar in 2017 een grote voorsprong op je concurrenten kan nemen. Optimaliseer je website ook op snelheid en je bent hen al een stapje voor. Je kan dit bereiken door een kwaliteitsvolle hosting, goed gecomprimeerde afbeeldingen en goede caching van je website.

mixpanel icon

14. Veiligheid wordt belangrijker voor je ranking

In 2014 kondigde Google aan dat encryptie (HTTPS) een ranking signal zou worden. Dit wil zeggen dat beveiligde websites een streepje voor zouden krijgen in de zoekresultaten ten opzichte van niet beveiligde websites. Dit voordeel bleek echter maar klein te zijn. Een zogenaamde ‘tie-breaker’ wanneer twee websites verder identiek zouden scoren. Daarom lieten veel webmasters de migratie van HTTP naar HTTPS maar voor wat het was.

In 2015 kondigde Gary Illyes van Google aan dat HTTPS in de toekomst zwaarder gaat wegen als ranking signal. Volgens Illyes is HTTPS super belangrijk en heeft Google daarom plannen om het zwaarder te laten wegen. Hij zei over veilig zoeken: “Het is m’n kindje”.

Als je website dat dus nog niet heeft, maak er dan werk van zodat je 2017 met een veilige lei kan beginnen.

mixpanel icon

15. Google gaat nog harder achter “black hat”-praktijken aan

In 2017 ga je Google niet meer kunnen ontwijken. Google blijft er aan werken om de zogenaamde “black hat”-praktijken aan te pakken. Google heeft deze ‘black hat’ praktijken, zoals het massaal inkopen van linkjes, sociale media volgers en het spammen van forums en reacties onder blogposts, steeds beter door.

Daar loop je dan ook een groot risico mee. Namelijk dat Google je domeinnaam uit de index kan uitsluiten. En als je omzet voor een groot deel afhangt van online zoekverkeer, dan is dat een risico dat je beter niet kan nemen.

‘No more secrets’ denkt Google. In 2017 kan je het niets meer wijsmaken.

mixpanel icon

16. Gebruik de tools van Google

Als je SEO wilt toepassen, dan kan je maar beter gebruik maken van de tools die Google aanbiedt. Google Analytics gebruik je hopelijk al? Toch nog niet? Aarzel dan niet langer om het toch eens te proberen. Want hier kan je ontzettend veel uit leren

Een andere tool die Google gepubliceerd heeft, is Google Search Console. Deze tool geeft je inzichten waarmee je de vindbaarheid in Google kunt verbeteren. Ook Google Webmasters heeft je veel te bieden. Het bevat een groot aantal video’s en artikels die je helpen om beter online te vinden te zijn

mixpanel icon

17. Backlinks blijven belangrijk maar je moet ze verdienen

Het verzamelen van inkomende linken is sinds de komst van de Penguin-updates niet zonder risico. Op 23 september 2016 rolde Google de laatste grote update uit: Penguin 4.0. Dit was de laatste grote update want vanaf nu zullen de Penguin-updates in real-time plaatsvinden.  Pas er dus mee op als je kwalitatief slechte backlinks hebt, of je er aangekocht hebt want deze kunnen je ranking vanaf nu heel erg beschadigen.

Maar dit betekent niet dat backlinks in 2017 niet meer belangrijk zullen zijn. Want niets is minder waar. In 2017 zijn backlinks meer dan ooit belangrijk voor je SEO. Maar de enige manier om aan veilige, goede backlinks te komen is het publiceren van kwalitatief hoogwaardige of controversiële content. In ieder geval content waar zogenaamde ‘influencers’ graag naar linken.

Goede tip voor een prima ‘white hat’ linkbuilding strategie: zoek gebroken linken op een belangrijke website in jouw branche en biedt een goed alternatief op je eigen site aan. Broken link building is ontzettend interessant en de moeite waard om eens te overwegen.

mixpanel icon

18. Directe antwoorden

Vanaf nu kan je via zoekmachines meteen een antwoord op je vraag krijgen. Zonder dat je veel moet doorklikken naar andere websites. Superhandig voor een bezoeker en fijn voor de zoekmachine. Het enige nadeel: de sites die daarvoor een antwoord gaven, vallen nu in een zwart gat.

Voor het geven van directe antwoorden leunt Google sterk op gestructureerde content, zoals metadata. Daarom is het een goed idee om waar mogelijk metadata toe te voegen aan je artikels. Hiervoor kan je beroep doen op Google Search Console.

mixpanel icon

19. Opmaak zoekresultaten pagina’s verandert

Frans Jan Boon vertelt: “De manier waarop Google de zoekresultaten presenteert gaat veranderen. Google heeft de lay out van zoekresultaten pagina’s al gewijzigd, en geëxperimenteerd met onder andere het tonen van langere metatitles en -descriptions. Gezien de mobiele ontwikkelingen zal Google ook daar verdere stappen gaan zetten. Dergelijke wijzigingen hebben niet alleen invloed op waar zoekresultaten getoond worden, maar ook op hoe deze getoond worden. Let daarom erop de juiste boodschap te communiceren, passend bij de juiste gebruikersintentie en in het juiste format. Daarbij worden de metadata nog belangrijker om bezoekers te verleiden om vanuit de zoekresultaten jouw website te bezoeken.”

mixpanel icon

Om af te sluiten

Romano Groenewoud, SEO-expert, heeft nog even nagedacht over de toekomst van SEO:

“Natuurlijk zijn er veel meer voorspellingen voor 2017 die we kunnen doen. Met name interessant zijn de ontwikkelingen voor wat betreft datagebruik binnen SEO. Google gaat meer data beschikbaar stellen voor webmasters, en webmasters zullen dit soort data vaker gebruiken als basis voor online marketing. Ook hierdoor wordt SEO dus ingewikkelder voor de leek. Daarnaast gaat er een eervolle vermelding naar virtual en augmented reality. Hoewel deze technologieën tot nu toe nog zijn toegespitst op de gaming- en video-industrie, verwacht ik dat zoekmachines hier ook aan zullen moeten geloven. Of dat in 2017 gebeurt, geen idee. Maar ook al zien we in 2017 misschien geen ‘nieuwe’ trends zoals de combinatie van augmented reality en SEO, het is duidelijk dat het een interessant jaar wordt.”

BENIEUWD HOE UW WEBSITE ER VOOR STAAT?
WIJ STUREN U EEN GRATIS SEO ANALYSE OP MAAT.

Volg ons op twitter