2016 is ten einde en dat betekent dat het nuttig is om op een rijtje te zetten wat 2017 ons gaat brengen op het gebied van SEO (Search Engine Optimisation). In het algemeen geldt voor 2017:
“Hoe beter de gebruikservaring, hoe hoger de ranking.”
Als je graag hebt dat je website ook in 2017 gevonden wordt, dan lees je best even dit artikel door. Hieronder volgen 19 trends, die in 2017 een belangrijke invloed gaan hebben op de ranking van je website binnen Google.
Google heeft één belangrijk doel voor ogen aankomend jaar: haar gebruikers de meest relevante resultaten tonen. Daarnaast beloont Google de websites die snel en veilig zijn en bovendien volledig in het teken staan van de gebruiker. Ook gaat zij ervan uit dat websites anno 2017 volledig mobielvriendelijk zijn. Een mobielvriendelijke website wordt dus niet langer een uitzondering, maar de regel. Steeds meer mensen lezen hun content via een smartphone of tablet, waardoor Google hier veel belang aan hecht.
SEO in 2017 in een notendop:
+ SEO vergt steeds meer inspanningen op het gebied van content creatie, gebruiksvriendelijk design, betrouwbare, snelle en veilige technologie.
+ SEO betekent kwaliteit boven kwantiteit
+ Het schrijven van substantiële content
+ In 2017 wordt de mobiele telefoon nog belangrijker dan ooit. Daarom is het van belang dat websites mobielvriendelijk zijn.
Goede SEO zorgt ervoor dat je hoog in de ranking komt te staan. Bovendien betekent een SEO-investering resultaat op de langere termijn.
“SEO MAAKT NOG STEEDS HET VERSCHIL EN ZORGT VOOR EEN TOP-RANKING ”
De basis van goede SEO is dat de website zo bouwen en optimaliseren dat zoekmachines de inhoud op een correcte manier kunnen indexeren. Belangrijk is dat mensen je inhoud begrijpen, maar minstens even belangrijk is dat de zoekmachines de inhoud begrijpen. Anders zal je website nooit gevonden worden en maakt het niet uit of mensen je website begrijpen of niet.
Op dit moment zijn heel veel websites (nog) niet geoptimaliseerd voor online vindbaarheid. De oorzaak ligt hier meestal bij een gebrek aan kennis, of het idee dat hun website wel opgepikt zal worden. Zelfs de mooiste website met de beste inhoud, heeft een goede SEO-strategie nodig.
Een aantal belangrijke maar eenvoudige tips:
Hieronder volgen de 19 meest belangrijke trends die zich in 2017 verder gaan ontwikkelen en van grote invloed zullen zijn voor een correcte SEO-strategie.
Frans Jan Boon zegt: “Websites die zich kunnen aanpassen aan de intentie en wensen van gebruikers, onder andere door optimalisatie en personalisatie, hebben hier een voorsprong. Marketeers en bureaus die naast SEO ook website optimalisatie en personalisatie in hun bagage hebben, hebben hier dus ook een streepje voor.”
Momenteel helpt machine learning Google te bepalen welke algoritmes op een specifieke zoekterm toe te passen. Met andere woorden: Er is niet één algoritme waar we op moeten letten en een algemene SEO-benadering volstaat niet meer. Door middel van machine learning is SEO dus complexer geworden en deze trend zet zich in 2017 zeker door.
Dit werd duidelijk op 21 april 2015. Toen begon Google met het bevoordelen van mobielvriendelijke websites in de mobiele zoekresultaten. Deze ingrijpende maatregel kreeg al snel de bijnaam ‘Mobilegeddon’. Nieuw in 2017 is dat Google de indexen gaat scheiden. Een aparte index voor desktop én eentje voor mobiele apparaten.
Google heeft een aantal basisregels waar je aan moet voldoen, om ervoor te zorgen dat zij de website indexeert als ‘mobielvriendelijk’:
Volgens experts zal tegen het einde van 2017 driekwart van alle traffic op een mobiel apparaat gebeuren. Momenteel gebeurt ongeveer 40% van de websitebezoeken via smartphone of tablet. Daarom is het erg belangrijk dat je website mobielvriendelijk is.
Een goed inzicht in de trefwoorden die mensen gebruiken om jouw inhoud te vinden de basis onder je content strategie is eveneens heel belangrijk. In de praktijk betekent dit, dat aan de basis van elk artikel dat je publiceert niet alleen een interessante invalshoek voor de lezer staat, maar ook een gedegen zoektermen onderzoek. Want als niemand via Google zoekt naar de termen die je gebruikt in je artikels, dan zal ook niemand je inhoud vinden.
“Dit benadrukt het belang van de juiste zoekwoorden”
Deze zoekwoorden kan je met verschillende tools vinden, zoals Google Trends, Think with Google en de Zoekwoordplanner van Google Adwords.
Een extra voordeel van een intensieve content marketing aanpak is dat alleen al de hoeveelheid hoogwaardige content die je publiceert, zorgt voor een enorme hoeveelheid zoektermen en -zinnen waarop men je site kan vinden. Essentieel is hierbij dat je originele, door mensen geproduceerde inhoud publiceert, geen voorgemaakte robotteksten.
Elk jaar wordt hier weer de nadruk opgelegd. Maar in 2017 wordt voice search écht belangrijk.
“VOICE SEARCH IS EEN VAN DE SNELST GROEIENDE TRENDS BINNEN SEO-LAND EN DIT ZAL ZEKER AANHOUDEN.”
Dit komt gedeeltelijk door de groei van mobiel internetgebruik.
Daarmee verandert er iets fundamenteels in ons zoekgedrag, namelijk de trefwoorden en -zinnen die we gebruiken. Gesproken zoekopdrachten verschillen immers behoorlijk van getypte zoekopdrachten. Bij een geschreven zoekopdracht zullen we bepaalde trefwoorden gebruiken, maar bij een gesproken opdracht zullen we meer in vraagvorm de zoekopdracht ingeven.
Een gouden tip kan zijn dat je een FAQ opstelt, dan bied je je bezoekers al een antwoord aan. Dan moeten ze niet zoeken maar hebben ze het al kant en klaar voor zich liggen.
Dit komt gedeeltelijk door de groei van mobiel internetgebruik.
Het is dan ook een enorm goed idee om filmpjes in je SEO-strategie op te nemen. Maak ze zelf en upload ze op Youtube. Zorg er dan ook voor dat je die video’s in je website opneemt. Zo creëer je embedded content voor jezelf en dat maakt je pagina beter zichtbaar in de zoekresultaten.
Zorg ervoor dat de Youtube video goed is geoptimaliseerd voor vindbaarheid. Dat doe je onder andere door:
Een andere reden waarom video belangrijk is voor je SEO is de tijd die mensen op je webpagina blijven. De zogenaamde dwell time.
Google redeneert dat hoe langer bezoekers op je webpagina blijven, hoe beter de kwaliteit zal zijn. Embedded video’s kunnen de gemiddelde lengte van een pagina bezoek flink opkrikken.
Ten slotte wordt het belang van video voor SEO groter door Facebook. Hiervoor zijn twee redenen:
Samengevat: Het produceren of verzamelen en vervolgens in je website embedden van video’s is dan ook een goede SEO strategie voor 2017.
Smartphones stellen hun gebruikers in staat om heel makkelijk en snel informatie te vinden over zaken in hun directe omgeving.
Controleer voor 2017 daarom of je lokale vermeldingen nog actueel zijn en werk ze waar nodig bij. Vergeet daarbij zeker Google Mijn Bedrijf niet. Deze informatie toont Google aan de rechterzijkant van de zoekresultaten wanneer iemand zoekt op jouw bedrijfsnaam.
Instagram wordt het meeste gebruikt door de nieuwe generatie van kopers. Bijna 90% van de gebruikers is jonger dan 35 jaar. Het heeft dan ook een enorme doelgroep die bereikt kan worden. Maar liefst 500 miljoen actieve gebruikers per maand!
Instagram heeft maandelijks 500 miljoen actieve gebruikers
Met Instagramadvertenties, zullen merken zich met consumenten kunnen verbinden ongeacht waar ze ook maar zijn. Op die manier kunnen ze indruk maken op jongeren, en dit is precies de doelgroep waarvan hun inkomen én hun uitgaven alleen maar zullen vergroten.
Daar komt nog bij dat Instagramadvertenties perfect passen in a native browsing ervaring. Kort gezegd: Instagram is de droom van adverteerders. Maar toch moeten we in gedachten houden dat Instagram-ads nog vrij nieuw zijn en dat ze zich nog niet bewezen hebben op lange termijn. Toch, mensen onthouden ze wel… Iets om naar uit te kijken in de toekomst.
Goed geoptimaliseerde afbeeldingen, infographics, memes, e.d. doen het goed via image search en, net als video, houden ze bezoekers langer vast. Voorzie je afbeeldingen daarom zo goed mogelijk van metadata, met tenminste een ALT-tag met je belangrijkste trefwoord erin.
Google begon in oktober 2013 met het indexeren van een beperkt aantal apps. In juni 2014 stelde Google deze functionaliteit beschikbaar voor alle apps. In april 2015 introduceerde Google suggesties voor apps, ook als je die niet op je telefoon hebt geïnstalleerd. In mei 2015 volgde de ondersteuning van iOS via Chrome en in oktober 2015 kondigde Google aan deze mogelijkheid ook toe te voegen aan Safari.
In 2015 kondigde Gary Illyes van Google aan dat HTTPS in de toekomst zwaarder gaat wegen als ranking signal. Volgens Illyes is HTTPS super belangrijk en heeft Google daarom plannen om het zwaarder te laten wegen. Hij zei over veilig zoeken: “Het is m’n kindje”.
Als je website dat dus nog niet heeft, maak er dan werk van zodat je 2017 met een veilige lei kan beginnen.
Daar loop je dan ook een groot risico mee. Namelijk dat Google je domeinnaam uit de index kan uitsluiten. En als je omzet voor een groot deel afhangt van online zoekverkeer, dan is dat een risico dat je beter niet kan nemen.
‘No more secrets’ denkt Google. In 2017 kan je het niets meer wijsmaken.
Een andere tool die Google gepubliceerd heeft, is Google Search Console. Deze tool geeft je inzichten waarmee je de vindbaarheid in Google kunt verbeteren. Ook Google Webmasters heeft je veel te bieden. Het bevat een groot aantal video’s en artikels die je helpen om beter online te vinden te zijn
Maar dit betekent niet dat backlinks in 2017 niet meer belangrijk zullen zijn. Want niets is minder waar. In 2017 zijn backlinks meer dan ooit belangrijk voor je SEO. Maar de enige manier om aan veilige, goede backlinks te komen is het publiceren van kwalitatief hoogwaardige of controversiële content. In ieder geval content waar zogenaamde ‘influencers’ graag naar linken.
Goede tip voor een prima ‘white hat’ linkbuilding strategie: zoek gebroken linken op een belangrijke website in jouw branche en biedt een goed alternatief op je eigen site aan. Broken link building is ontzettend interessant en de moeite waard om eens te overwegen.
Voor het geven van directe antwoorden leunt Google sterk op gestructureerde content, zoals metadata. Daarom is het een goed idee om waar mogelijk metadata toe te voegen aan je artikels. Hiervoor kan je beroep doen op Google Search Console.