5 grove fouten in Content Marketing

5 grove fouten in Content Marketing

Goede Content Marketing is niet makkelijk, maar het is ook geen mission impossible. Tegenwoordig zijn de meeste bedrijven wel al op de goede weg maar het kost hen toch nog onzettend veel moeite om de verwachte resultaten te behalen. Bloovi had een gesprek met Koen Denolf  en Tom De Baere. Beiden zijn strategen bij respectievelijk The Fat Lady en Invisible Puppy. Zij gaven vijf fouten aan die je NOOIT mag maken in Content Marketing.

1.    Te grote focus op conversie en verkoop

Het principe van contentmarketing luidt: “selling without selling”. Een organisatie zal enkel opgepikt worden als men zich behulpzaam opstelt. Want enkel vanuit dat opzicht zal de buitenwereld overtuigd raken om een product of dienst aan te kopen.

Tom De Baere is voorstander van het statement: “Contentmarketing is een investering die enkel loont op lange termijn”. Je moet er niet vanuit gaan dat één publicatie al meteen iets zal opleveren. Het is belangrijk dat je geduld hebt en dat er pas over succes gesproken kan worden na verschillende en meerdere acties.

2. Geen strategie

Om aan contentmarketing te beginnen is er een strategie nodig. Zonder ben je niets. Een strategie opstellen is dus stap 1.
Ook is het ontzettend belangrijk om vooropgestelde objectieven te hebben. Die objectieven moet je dan weten te meten én vooral, op welke manier meten. De Baere en Denolf geven aan dat hier heel wat denkwerk bij komt kijken.         .
Daarom moet je volgende vragen stellen: wie wil je aanspreken en welke profielen hebben deze mensen? In welke fase van de customer journey bevinden zij zich en welke noden koesteren ze? Wat kan jouw merk daarin betekenen? In je strategie moet je deze parameters dus ontzettend goed uitstippelen.

Debaere ziet een fenomeen terugkomen en hij zegt dat de geproduceerde content vaak wel sterk is, maar dat het spaak loopt omdat er geen specifiek doelpubliek wordt aangesproken of omdat de content via het foute promotiekanaal wordt verspreid.

Het belang van een goede strategie komt ook naar voren in onze case study. Hier zie je dat een juiste SEO aanpak een goede strategie vereist, en daardoor hele mooie resultaten kan opleveren.

3. Geen rekening houden met merkpropositie

De Baere zegt: “wie wil scoren met content, moet zijn eigen sweet spot vinden.” Een sweet spot betekent letterlijk ‘een slag of stoot waardoor je een maximale respons krijgt voor een bepaalde inspanning’. Het wil dus zeggen dat organisaties moeten zoeken naar een gebied, onderwerp, field of interest waardoor ze via content marketing een maximale respons kunnen verkrijgen.
Dit kan je best vinden door onderzoek te voeren. Weet wat er leeft bij je doelpubliek, weet wat er al bestaat en zoek naar een match met de propositie die je wil neerzetten. Belangrijk is om je te differentiëren van je concurrenten.

Stel: je bent een merk van keukens en al je concurrenten focussen zich op koken. Dan is het aan jou om net niet te focussen op koken. Doe zelf eens de oefening, hoe zou je het kunnen aanpakken? Een voorbeeld van focus kan zijn dat de keuken de spil van het huis is, dat iedereen daar samenkomt.

4. Geen aandacht voor verspreiding

Goede content creëren en publiceren is één ding, maar het bij de juiste persoon krijgen een ander. “Onbekend is onbemind” en niets is minder waar. Als de content niet goed verspreid wordt, blijft het onbekend en op die manier dus ook onbemind. De buitenwereld zal het amper oppikken en daardoor zullen campagnes nooit hun vruchten afwerpen.

De Baere stelt dat 50% van de campagne staat op het creëren van content, maar de andere helft is dus minstens even belangrijk. 50% van de tijd, inspanning en geld moet geïnvesteerd worden in promotie en distributie. Anders kom je er gewoon niet.

5. Gewoon niet goed genoeg

De digitale strategen beweren dat een onscherpe foto of een slecht gemonteerd filmpje meer schade kunnen aanrichten dan je oorspronkelijk zou vermoeden. Want op die manier verspil je al je kansen op op een professionele manier over te komen en het beter te doen dan je concurrenten.

Het is super belangrijk om in te zetten op kwaliteit. Het heeft geen zin om communicaties uit te voeren die gewoon niet goed genoeg zijn. Dus onthoud: “Als je iets doet, doe het dan ineens goed”.

Om een juiste post te schrijven is ook de lengte van een artikel van belang.

Bron: Bloovi

Meer informatie

Wilt u weten wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.