Leercentrum
De brug tussen IT en marketing
Dit artikel lees je in ongeveer 2 minuten

Tegenwoordig is het eigenlijk ondenkbaar dat je een bedrijf opricht zonder enige digitale kennis. Dit betekent voor grotere bedrijven dat de taak van de IT-afdeling uitgebreid wordt. Zij zullen namelijk ook alle andere afdelingen binnen het bedrijf van ondersteuning moeten voorzien. Voor wat kleinere bedrijven is het zaak om bij het laten maken van een website en ondersteuning van de marketing een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen.
Vele takken van een bedrijf hebben te maken met de IT-afdeling, maar dit artikel legt de focus op de samenwerking tussen de IT-afdeling en de marketingafdeling. Ook wij zien, uit eerste hand, hoe belangrijk de samenwerking tussen marketing en IT is bijvoorbeeld op het gebied van SEO. Een heel groot deel van marketing is tegenwoordig aangedreven door technologie. Ook op gebieden waarvan je het in eerste instantie niet zou verwachten, zoals mail campagnes en evenementen marketing is de invloed van technologie erg merkbaar. IT-medewerkers en marketeers spreken niet altijd dezelfde taal en begrijpen elkaars doelen niet geheel. Het is echter niet moeilijk om een brug te smeden tussen beide groepen zodat alle doelen behaald worden, bedrijfsinvesteringen optimaal benut worden en nieuwe technologieën optimaal werken. Belangrijke zaken die een rol spelen zijn:
- Visie
- Communicatie
- Empathie
Het is belangrijk dat er collectieve doelen worden opgesteld, zoals:
- De kosten beperken voor het bedrijf en niet enkele voor de afdeling.
- Zo snel mogelijk de hoogste Return On Investement bereiken.
Het is altijd een uitdaging om personen met een verschillende achtergrond goed te laten samenwerken. Maar wanneer u dit artikel goed doorleest, is alles mogelijk.
Laat ons de handen in elkaar slaan.
Heb je een vraag? Stel ze gerust
Wij bekijken wat we voor jou kunnen doen.