Content Marketing

Content Marketing

Content marketing is de manier om klanten aan je bedrijf of merk te binden. Het is een populair en tegelijkertijd veel bekritiseerd begrip onder marketingprofessionals. Outbound marketing wordt steeds minder populair en daarvoor in de plaats komt inbound marketing, waaronder content marketing onderdeel van is.

Waardevolle informatie consistent en consequent aanbieden zorgt voor vertrouwen, sympathie en klantenbinding. De beloning hiervoor is merkvoorkeur, merktrouw en mond-tot-mond reclame.

Bij content marketing draait het om toegevoegde waarde. Niet langer het product of de dienst staat centraal, maar de consument verlangt naar relevante en toegevoegde waarde. De blog, tweet of video moet aansluiten bij de behoeften van de consument. Content marketing wordt niet langer gezien als een marketingtactiek maar als een product op zich.

NU OF NOOIT

In de VS spreekt men nu over een ‘content shock’, wat wil zeggen dat de hoeveelheid content marketing daar enorm hoog is. Bedrijven zijn bang dat ze in de grote hoeveelheid content marketing nooit meer te vinden zijn. In België en Nederland is het nog niet zover. In onze taal is nog niet enorm veel content geschreven, waardoor de content shock bij ons nog niet speelt. Daarom is het wel zaak dat u nu begint met content marketing. Nu bent u de concurrentie nog voor en zullen de resultaten positief zijn.

PROCEDURE

Ieder potentiële klant doorloopt ongeveer hetzelfde proces voordat hij of zij contact opneemt en later het product of de dienst bij u aankoopt.

content marketing

Allereerst is het belangrijk om bewustzijn te creëren. In deze fase is het doel van de content tweeledig. Vervolgens is het belangrijk dat je bij de potentiële klant een behoefte opwekt of het idee geeft dat je de bestaande behoefte kan bevredigen. Daarnaast is het van belang dat je contactinformatie van de potentiële klant vergaart. In het tweede deel van het proces zien we dat de klant beseft dat hij het product nodig heeft. Hij zal dan op zoek gaan naar informatie. Het doel van je content is dan educatief, het verschaffen van informatie in de vorm van een E-book of webinar. Het doel voor ons, het bedrijf, is echter het verzamelen van contactinformatie bijvoorbeeld door de potentiële klant in te laten schrijven voor de nieuwsbrief. In de volgende fase gaat de klant opzoek naar een betrouwbaar bedrijf dat het product of de dienst aanbiedt. Het is belangrijk dat je nu vooraan staat en de validering van je product hoog is. Creëer dus content die de kwaliteit van je product benadrukt en in detail de werking van het product of de dienst uitlegt. De laatste fase is de verkoopfase, het is de bedoeling dat de potentiële klant overgaat tot verkoop. Hier is de klant op zoek naar bevestiging in de vorm van referenties of case studies. Door goede referenties zal de potentiële klant overgaan op het kopen van uw product/dienst.

DE MYTHE

De mythe en tevens de valkuil van content marketing bestaat uit drie stappen.

  • Het creëren van content van hoge kwaliteit. De verwachting is dat velen dit zullen waarderen, delen en downloaden.
  • Het delen en promoten van de content via social media.
  • De content gaat viraal. Het wordt goed ontvangen door de markt, het wordt vaak gedeeld en het aantal klanten neemt toe.

Helaas werkt dit niet altijd zo. In de praktijk zien we dat je stap 1 en stap 2 vele malen zal moeten herhalen voordat je de content vindt die inhoudelijk goed bij je doelgroep aansluit.

De laatste stap, dat de content ineens viraal gaat, is dus een mythe. Wel is het zo dat het delen van content ervoor kan zorgen dat je website vaker wordt bekeken, de volgers geraken vertrouwd met je website en je wint naamsbekendheid en vertrouwen. Op termijn zal dit opgebouwde vertrouwen er voor kunnen zorgen dat meerderen zich inschrijven voor de nieuwsbrief en een aantal potentiële klanten contact met je opnemen.

Zie hier een korte video over deze mythe:

Content marketing is een langdurig proces en dat is precies de reden waarom sommige bedrijven hierin falen. Pas op lange termijn zal er resultaat te zien zijn, dus de tip is: geduld!

Voor meer informatie over content marketing kunt u eens hoofdstuk 8  van ons E-book  eens bekijken.

Meer informatie

Wilt u weten wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.