Content marketing: een lang artikel is een beter artikel?

Content marketing: een lang artikel is een beter artikel?

Genereert een lang artikel een hogere SEO waarde? Content marketing is een belangrijk onderdeel van een SEO-strategie. Steeds meer SEO-experts raden aan om een lang artikel in plaats van een kort artikel te delen. In hoeverre is er een positief verband tussen het aantal woorden en je zoekresultaat ranking? Toch is het gek, aangezien de gemiddelde tijd op een website ongeveer 15 seconden is, dat men aanraadt om een lang artikel te plaatsen. Verschillende experts raden artikelen aan tussen de 1500 en 2000 woorden. Wat is hiervoor de verklaring?

Een langer artikel wordt meer gedeeld

NewsWhip analyseerde de 10 meest gedeelde artikelen en zag een duidelijk verband. Het gemiddelde aantal woorden van de BBC’s posts ligt op 700 woorden. Die van de Huffington Post ongeveer 1000 woorden. Het gemiddelde woorden van de posts van The New York Times is zelfs 2000 woorden.

Een lang artikel wordt vaker gedeeld via social media dan een kort artikel. Helaas is gedeeld worden steeds minder interessant, door het bestaan van de ‘no-follow’ link. Dit betekent dat wanneer je artikel gedeeld wordt, deze omgezet wordt tot ‘no-follow’ link en dus niet wordt meegenomen in het Google algoritme. Toch is het wel belangrijk dat de artikelen gedeeld worden puur vanwege het feit dat meer personen het dan lezen. Als het namelijk gedeeld wordt op sociale media, zal het ook opgepikt worden via andere kanalen die wel een ‘follow’ link genereren. Als je 1800 tot 3000 woorden gebruikt zal deze post 15 keer zoveel worden gedeeld ten opzichte van een post van 600 woorden of minder.

Extra-kort = extra-lang?

Een lang artikel is een beter artikel?

Zoals je kunt zien in de grafiek hierboven heeft een extra kort stuk hetzelfde effect als een extra lang stuk. Beide zorgen namelijk voor ene hogere kans op succes. Publiceer nooit een artikel van 500 tot 800 woorden lang. Daarvan is het succes namelijk ongeveer gelijk aan nul. Kies er dus voor om ver onder het woorden aantal van 500 te blijven, of ver boven de 800 woorden te gaan.

Artikelen schrijven of een andere vorm van content marketing is een enorm groot onderdeel van SEO en de resultaten liegen er ook zeker niet om. 

Meer informatie

Wilt u weten wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.