Cold e-mailing

Cold e-mailing

Cold e-mailing betekent eigenlijk niets meer of minder dan via e-mail contact opnemen met iemand die je nog niets gesproken hebt (en niet geantwoord heeft op een eerdere e-mail).

Je herkent standaard cold e-mails heel gemakkelijk, dus is het belangrijk dat wanneer je hiermee begint dat jouw e-mail er niet ‘gemaakt’ uit gaat zien. Om op te vallen zorg je ervoor dat je duidelijk maakt dat je persoonlijk naar de persoon in kwestie mailt. Vertel niet alleen maar waarom je mailt maar waarom je juist hem of haar mailt. Vertel bijvoorbeeld waarom u juist de persoon nodig hebt op basis van zijn of haar functie binnen het bedrijf.

cold email

Het is belangrijk dat je laat zien dat je je huiswerk gedaan hebt en spreek de persoon aan met zijn of haar achternaam en liefst ook de voornaam. Vertel je verhaal als een mens en probeer een e-mail op te stellen zoals je een gesprek zou openen. Een e-mail geschreven zoals een gesprek zou zijn is erg benaderbaar voor de partij die de mail ontvangt.

HOW TO

  • Hou het simpel
  • Personaliseer en maak je e-mail uniek
  • Laat zien dat er een bepaald probleem is en creëer een oplossing

Doe al dit zonder dat het een enorme lap tekst wordt die niemand wil en kan lezen

Personaliseren van cold e-mailing klinkt er gemakkelijk, je spreekt iemand aan bij de voornaam, vernoemt de bedrijfsnaam terloops en stuurt een link die speciaal voor hen gegenereerd is. Toch kost het erg veel tijd om voor iedere potentiële klant zo’n e-mail op te stellen. Hiervoor zijn tools beschikbaar gesteld zoals PersistIQ  of MailChimp . Deze tools stellen je in staat om gemakkelijk gepersonaliseerde e-mails te sturen, te analyseren wie er reageert en een vervolg e-mail te sturen.

Allereerst is het belangrijk dat u een database creëert met alle informatie daarin die nodig is om een persoonlijke e-mail te sturen. U kunt zo’n lijst aankopen, maar omdat deze vaak duur en gedateerd zijn, raden wij aan deze lijst zelf samen te stellen. Vervolgens importeert u deze gegevens in een cold e-mailing tool, zoals hierboven vernoemd. Dit bespaart u veel tijd en zorgt ervoor dat de antwoorden overzichtelijk bewaard worden. Doordat de tool bijhoudt wie er antwoord of wellicht afmeldt op uw e-mail, is het mogelijk om te experimenteren. Het kan nuttig zijn om de database met alle klanten die je wilt bereiken op te delen in drie groepen. Elke groep krijgt een mail met dezelfde inhoud, maar heeft afwijkende details ten opzichte van de andere twee groepen. Zo zie je gelijk welke aanspreekvorm bijvoorbeeld beter werkt of welke toon van spreken werkt voor je doelgroep.

Wil je starten met cold e-mailing of wat meer informatie? Bekijk dan eens Hoodstuk 12  van ons E-book .

Meer informatie

Wilt u weten wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.