De kracht van cold calling

De kracht van cold calling

Wanneer u een website laat maken door een webdesign bedrijf lijkt het soms alsof u alle nodige online marketing gedaan heeft. Dit is echter niet zo, er zijn vele manieren, zoals cold calling, om uw website te laten renderen en nieuwe klanten aan te trekken. De website dient dan als een online visite kaartje.

Cold calling is een vorm van outbound marketing

Dit is een vorm van marketing waarbij u zelf actief de doelgroep benadert. Cold calling doet vaak denken aan opdringerige callcentra, ongewenste oproepen en vervelende gesprekken. Kortom: Er heerst een negatieve houding ten aanzien van cold calling. Door de komst van sociale media worden die klassieke marketingmethodes in hun schaduw gesteld, maar cold calling is nog steeds een erg succesvolle salesmethode. Aaron Ross heeft met zijn boek Predictable Revenue cold calling weer terug op de kaart gezet. Hij beschrijft in zijn boek hoe de website Salesforce.com mede door zijn aandeel is gestegen tot een omzet van $100 miljoen. Meer informatie over dit boek vindt u hier.

cold calling 2

 

De kracht van cold calling zit hem in de volgende 7 voordelen:

  1. Snel. Het grootste voordeel van cold calling zit in het feit dat je niet hoeft te wachten op feedback. De persoon die je aan de telefoon hebt beantwoordt meteen je vragen.
  2. Persoonlijk. Zakendoen draait om mensen. Sociale media en andere technologische ontwikkelingen hebben communicatie vergemakkelijkt, maar ook erg onpersoonlijk. Cold calling is een van de weinige manieren waarbij het nog echt om de connectie met de persoon draait. Een telefoongesprek lijkt het meest op een persoonlijke ontmoeting.
  3. Interactief. Cold calling heeft iets wat geen enkele andere outbound of inboud marketing mogelijk maakt. Namelijk het overbrengen van emotie en gevoel. Dit kan belangrijk zijn bij het maken van een bepaalde deal.
  4. Doelgericht. Als je een goede voorbereiding voorziet, kan je heel gericht op je doel afgaan. Maak een prospectielijst van hoge kwaliteit en ga op je doel af.
  5. Aandacht. Tegenwoordig lijkt het erop dat iemand je aandacht geeft met een ‘like’ of een ‘retweet’. Maar is dit wel zo? Met een telefoongesprek ben je er zeker van dat je stem gehoord wordt en je de volle aandacht hebt.
  6. Kwalificatie. Door een telefoongesprek te voeren met je potentiële klant, kun je goed inschatten of de klant echt interesse toont of gewoon beleefd is. Zo voorkom je lange reistijd naar een bedrijf dat niet ingaat op je bod.
  7. Actiegericht. Andere vormen van marketing vereisen van de klant dat ze actie ondernemen. Zo is bij cold e-mailing altijd een antwoord van de potentiële klant nodig. Bij cold calling is er weinig inspanning van de potentiële klant nodig, enkel de bevestiging van de afspraak.

You get your first customers by picking up the phone.

Het is u misschien wel opgevallen, als uw website ‘live’ gaat heeft u niet meteen duizenden bezoekers. Of nog erger, ze openen niet eens je e-mail wanneer je een korting aanbiedt.

Telefoneren is niet meteen het eerste waar je aan denkt wanneer je een bedrijf start. Het kost veel tijd en is nou eenmaal niet zo leuk. Een Adword campagne is veel simpeler, kost minder tijd en is leuker om te doen. Toch is cold calling juist erg nuttig. Het geeft je inzichten in de wensen van de klant, je krijgt gelijk feedback en cold calling creëert een sterke band met de klant.

Het succes van cold calling is afhankelijk van de kwaliteit van de prospectielijst waarmee gewerkt wordt. Je kunt het telefoonboek openslaan en beginnen bellen, maar je kunt er ook voor kiezen om een database te gebruiken en personen/bedrijven uitzoeken die van hoge kwaliteit kunnen zijn. Gebruik Google of LinkedIn om aan de contactinformatie te komen van de persoon die u wilt bellen. Zorg ervoor dat u de naam kent van

Hoe begint u aan cold calling? Er zijn 4 stappen die u dient te nemen om een juist structuur op te bouwen binnen uw onderneming. Wanneer deze structuur in orde is kunt u starten met cold calling. Deze vier stappen vindt u in hoofdstuk 11 van ons E-book.

Meer informatie

Wilt u weten wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.