AdWords: Google advertenties

AdWords: Google advertenties

Eind februari 2016 voerde Google een grote verandering door in AdWords. Google plaatste een nieuwe update online waardoor de rechterkolom met advertenties verdween. De angst die ontstond is dat er voor kleine ondernemingen geen plaats meer zal zijn in de zoekmachine en dat de kosten per click zullen stijgen. Hieronder een kort overzicht van wat de gevolgen tot nu toe geweest zijn van deze verandering.

VERANDERING IN ADWORDS

Een van de grootste veranderingen is dat er nu wat meer duidelijkheid gecreëerd is over de plaats van je advertentie. Voorheen was het niet duidelijk waar je advertentie precies te zien zal zijn, dit is nu anders. Over het algemeen zijn er zes posities te verkrijgen zijn op de pagina met zoekresultaten. Namelijk drie bovenaan de pagina en nog eens drie onderaan.In sommige gevallen en op bepaalde momenten zal er een extra plek beschikbaar zijn, namelijk vier in de top en drie onderaan.

Google

Een tweede verandering die belangrijk is om te realiseren na de update is het ontstaan van de zogenaamde ‘highly commercial queries’. Dit zijn zoekresultaten die Google aanduidt als commerciële zoekresultaten in plaats van puur informatieve zoekresultaten. Ongeveer 5% tot 10% van de zoekresultaten wordt bestempeld als ‘highly commercial’ en daardoor zal er een extra advertentie bovenaan de pagina staan. In plaats van drie zullen er nu vier advertenties bovenaan de pagina staan. Dit is belangrijk als u positie zeven of acht heeft verkregen van de advertenties. Plaats acht zal in alle gevallen bovenaan de tweede zoekresultaten pagina zijn. Positie zeven is dus niet altijd duidelijk, maar in ongeveer 90% van de gevallen zal deze advertentie op de eerste plek van de tweede pagina staan.

Tip: Of u nu gebruikt maakt van Google Adwords of niet, het is altijd handig om te zien wat uw positie is tussen de andere zoekresultaten. Als je eens wilt experimenteren met verschillende zoektermen en de positie van uw eigen website wilt bekijken, gebruik dan het incognitovenster in Google Chrome. Zo weet je zeker dat je niet bent ingelogd en ziet u dus wat een andere gebruiker van Google ook ziet, zonder dat uw vorige zoekresultaten invloed hebben.

CONSEQUENTIES – Adverteerders

Om te zien wat de consequenties zijn van deze update is het belangrijk een onderscheid te maken tussen websites. Allereerst zijn er websites die met hun advertentie in de top drie staan. Daarnaast zijn er de wat lagere posities, dit zijn de websites die vanaf plaats zeven een plek innemen.

Adverteerders met een hoge positie zullen hun CTR (Click Through Ratio) zien stijgen. Dit is het percentage van de bezoekers dat daadwerkelijk op de link van de advertentie klikt. Door het verdwijnen van de advertenties aan de rechterzijde is er minder ruis voor de bezoeker en zullen zij geneigd zijn eerder op de top resultaten de klikken. Een bijkomend positief effect hiervan is dat de kwaliteitsscore voor de websites zal stijgen. CTR is namelijk een van de grootste invloeden op deze kwaliteitsscore.  Nadeel is wel dat de kwaliteitsscore die Google AdWords laat zien een afgerond cijfer is. Het kan dus zijn dat uw kwaliteitsscore lichtelijk verandert zonder dat AdWords dat laat zien.

Voor adverteerders vanaf positie zeven hebben we helaas wat minder goed nieuws. In eerste instantie zal het vertoningsaandeel afnemen, puur vanwege het feit dat deze advertenties niet meer te zien zijn op de eerste SERP. Toch is er ook goed nieuws. Deze adverteerders hebben namelijk een toppositie op de tweede pagina.  Door de update is de CTR voor deze posities fors toegenomen. In absolute aantallen kan het dus wel zijn dat er een positief resultaat behaald is op positie acht vergeleken met positie acht voor de update. Toen stond je namelijk ergens onderaan de eerste pagina waar de positie een lagere CTR heeft.

Adwords – CONCLUSIE

Voor adverteerders zijn de resultaten van de update dus overwegend positief. Het is van belang dat je als adverteerder probeert zo slim mogelijk in te kopen. De CPC’s (Costs Per Click) van Google zijn altijd onderwerp van gesprek. Kijk dus vooral goed of er ook andere manieren zijn om uw doelgroep te bereiken. Kijk vooral eens bij de andere nieuwsberichten op deze site voor meer informatie over andere inbound- en outboundmarketing kanalen.

CONSEQUENTIES – Organische zoekresultaten

Allereerst is het belangrijk om te bedenken dat steeds meer internetgebruikers een adblocker installeren. Dit is een extensie die ervoor zorgt dat de inhoud van de website die u bezoekt gefilterd wordt en advertenties worden geblokkeerd. Als u Google Chrome gebruikt kunt u deze adblocker eens bekijken. Door het blokkeren van advertenties wordt het wellicht irrelevant wat voor technieken AdWords toepast.

Adblock

Toch is het belangrijk om de strijd aan te gaan met de betaalde advertenties. Wanneer u een website laat maken kunt u altijd informeren naar de beste manieren om uw SEO (Search Engine Optimisation) te verbeteren. Het is ook erg nuttig om uw website te laten optimaliseren door een bedrijf dat gespecialiseerd is in SEO en AdWords. Alle manieren van inbound- en outboundmarketing kunnen bijdragen aan het optimaliseren van uw organische Google positie. Lees ook ons artikel over SEO voor meer informatie en tips.

Meer informatie

Wilt u weten wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

 

 

 

Tags:
, ,